fjern maling og rust på metalbeslag

Hej

Er ved at renovere dannebrogs vinduer i stort og i den forbindelse vil jeg gerne fjerne det rust og maling som sidder på de ca. 60 sæt beslag der er. Findes der noget ætsende jeg kan lægge dem i blød i som ikke skader metallet men som fjerne rust og maling, for at begynde at slibe og skrubbe vil resultere i at jeg køber nye istedet, hvilket også vil være ærgerligt ;o)

Mange hilsner Niels Christian


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har selv fundet lidt info om brug af kautisksoda, er dog ikke blevet helt klog på opløsningen, men ca. 1 kg. til 3-5 liter vand. Kan jo prøve i den "milde" og teste. sikkerhedsbriller, lange plastikhandsker og edike (til at neutralisere processen) er vidst det som yderlig skal bruges.


 

Ellers findes der jo forskellige lakfjernere, du vil vel helst undgå at afmontere beslagene?

eks denne her som er ret effektiv, men afhængig af hvilken type maling det drejer sig om

link 


Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Eller læg dem i en tætsluttende pose indsmurt i brun sæbe i en uge - og så er det bedre for miljøet end diverse kemikalier. 


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Beslagene bliver afmonteret fordi vinduet skal have nyt glas og lister, og så er det bare meget nemmere at få gjort det grundigt, så de kan holde 20 år mere - og det bedste for miljøet ;o)

Vil lave en test med brun sæbe og kautisk soda og undersøge lidt mere med lakfjernere.


 

Jeg plejer at rense den type beslag for maling med kogende varmt vand og kaustisk soda. Man skal bare være obs på, at det har en tendens til let at bruse voldsomt op, når man hælder kaustisk soda i meget varmt vand. Gør det derfor meget forsigtigt og med beskyttelseshandsker  og -briller. Malingen plejer at være opløst efter ganske kort tid. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Brun sæbe er Gud!


 

... og krystalsæbe er Guds herre.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også