En eller flere varmepumper

Bortset fra, at dette forum nok ikke der verdens bedste sted at spørge, så prøver jeg nu alligevel om der skulle være nogen der kan inspirere/pege på noget fornuftigt.

Case: Opvarmet bygning, opstået som sammenbygning af tre "fløje" (hestesko) på en landejendom. Der er stueplan og 1. sal hele vejen rundt, og etage-arealet er i omegnen af 400 m².

Der er placeret  vv-beholder i hver ende af ejendommen (faktisk står der to i den ene ende!) = varme rør hele året hele vejen rundt i bygningen.

Et VVS-firma har foreslået et stort jordvarmeanlæg med ~>1000 meter jordvarmesange.

Kunne det være fornuftigt med to luft-tilvand (ispinde) varmepumpe (en i hver ende), i stedet for ~1000 meter jordvarmeslanger og cirkulation på det varme brugsvand eller - som nu - varme rør hele året?


Jeg kan alt - når det lykkes.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hold dig fra ispinde. Det skulle være noget rigtig lort. De rimer til om vinteren hvor du rigtig skal bruge noget varme

Luft/vand er ved at være næsten ligeså effektive som jordvarme men de larmer og kan ses! Jordvarme er dyrt at anlægge.

Hvordan opvarmes boligen nu?


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Ikke forstået RasBo!

"Hold dig fra ispinde. Det skulle være noget rigtig lort. De rimer til om vinteren hvor du rigtig skal bruge noget varme

Luft/vand er ved at være næsten ligeså effektive som jordvarm"

Men måske vi taler forbi hinanden. Med "ispind mener jeg udedelen med ventilator.


Jeg kan alt - når det lykkes.

Arh jamen det gør vi så. En ispind er en speciel form for varmepumpe. Prøv at billedgoogle “ispind varmepumpe”


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis