Undgå knaster kommer gennem malingen

Hejsa alle..

Jeg skal til at male mine vinduere indenfor, der er desværre en del knaster der er gået igennem malingen, hvordan er fremgangsmåde for at ungå dette?

Vinduerene er ca 12 år gamle.

De er malet hvide, og skal igen være hvide.

Mvh

Morten 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der findes såkaldt knastlak, som forsegler knasterne. så de ikke "træder" gennem malingen. Som dette her link


Vi prøver igen, i morgen --

Kan knastlak bruges på træ der er malet i forvejen? Hvis ja. Kan man så male direkte på knastlakken?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Ellers har flugger en spray man kan bruge til det samme. Dækker både kuglepen, nikotin og knaster

Knastelak eller ufiltret schellak stopper gennemtrængning af harpiks, og kan bruges på malede overflader. Husk dog at matslibe først.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Den harpiks, der er allerede trådt igennem, kan man fjerne en hel del af med alm husholdningssprit.


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg har altid givet to gange knastelak, “for at være helt sikker”   


Træd ikke på mine ledninger :o)

Så fremgangsmåden er.

Slib.

Vask ned i grundrens.

Fjern evt de væreste harpiks med sprit.

Giv 2 lag knast lak.

Slib med evt korn 100.

Derefter male.

Er det korrekt?

De fleste springer vasken over men hvis du vil have den så skal du vaske inden du sliber og derefter vaske efter/støve af. 

Slib med minimum 120 men vil anbefale 180.

Slib ikke efter du har givet shellac eller knastlak


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Jeg har nogen fyretræs vinduer, som jeg har malet nogen af, de var ulakeret så de havde fået olie en del gange, først prøvede jeg at slibe og give dem grunder, allerede dagen efter var den resterende olie i træet slået igennem.

Så sleb jeg igen, og gav dem først 2 x knastlak på knasterne(som jeg havde glemt første gang), så fik de en spærrende grunder 2 gange(den dækkede ikke særlig godt og ville gerne spare lidt på den noget dyrere vindues maling, også fik den 3 gange vinduesmaling til sidst (den dækkede først helt 3 gang) og det holder stadig fint, men hold da op et arbejde, og jeg har kun fået taget 3 vinduer, mangler stadig 5..  

Harpiks fjernes med renset benzin. Renset benzin efterlader ingen reststoffer der er i konflikt med schellak.

Schellak er som bekendt opløseligt i sprit. Knastelak på vandbasis er noget skrammel der på ingen måde kan hamle op med schellak.



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også