Esab problemer

Jeg er blevet den lykkelege ejer af en Esab LKB 220 med maskine nr.: 032-107-0188 (er den mon fra 1988?)

Mit problem er at den vil ikke aktiverer trådfremførings motoren? Den klikke godt nok i den kontaktoren rele eller hvad den nu hedder?

Er det mon styreprintet? Skifter man hele styreprintet? eller kan den sendes til rep? Hvor?

Vh Søren Sp

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når der er en kontaktor der klikker når du trykker på knappen på svejsehåndtaget, lyder det ikke som et defekt styreprint.

Prøv at start med at måle om der kommer spænding frem til trådmotoren, gør der det er motoren defekt.

ellers kik om der skulle være en sikring sprungen, inde i maskinen, prøv at lokaliser kontaktoren, og mål om der kommer spænding frem til den, og om den danner forbindelse og sender spændingen vider ned i motoren.




Vi prøver igen, i morgen --

Du skal helt klar kigge på trådmotor. Den er enten 24 eller 48 v Jævnstrøm. Den får så spænding efter hvor meget der er skruet op for tråd hastighed. 

Den har 2 ledninger som man skal måle på. Hvis der kommer spænding og den kører ikke kan det meget nemt være kul der slidt op i motoren. De er ikke så svære at skifte. 

Trådmotor er med snedke gear og den skal pilles ud hvis dine målinger viser at det er det der er galt. Fremføringsruller pilles ud og så sidder motoren med 3 skruer.

 Inden du begynder at skille selve motor ad, mærker du op hvordan den sidder sammen. Du slår 1 kørneprik på gear og umiddelbart ved siden af sætter du 1 kørneprik på motor. ligeledes kørneprik på den anden ende af motor og på dæksel men her sættes 2 hvert sted. Så ved du hvordan det skal sidde / vende når du samler det igen. 

Dæksel over gear skrues af og de 2 lange skruer igennem motor skrues af. Så kan du se kul og kulholder, Nye kul er med forskellig længde ledning så det er den lange der skal rundt i bunden af motor og begge skal ud igennem gearhuset. De skal naturligvis være isolerede hele vejen ud. 

Skulle du mangle 2 kul vender du tilbage da jeg har mulighed der.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hm! Jeg har nu målt der kommer 24 volt ind på printet, men ikke noget ud til trådmotor, magnetventil åbner, trådmotor kører (når den får 24 volt fra separat strømforsyning) er der mon et relæ der hænger? Er der nogen der har et foreslag? Eller er det et nyt print? Og kan man egentligt få det til en sådan ældre maskine?

Du viser en forstørrelse af et printrelæ. Jeg er ikke klar over om det er til trådmotor. 

4-5 komponenter længere oppe er der 2 sorte komponenter der ligner 2 sikringsholdere du skal naturligvis være sikker på at det ikke er en af dem der er sprunget. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er desværre kun køle plader

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis