Kan elektrikeren arbejde med denne kabelføring til skur ?


Hej


Jeg er i gang med at bygge isoleret skur og har trukket 5x1,5 kabler rundt i vægge og skal til at lukke dem af, men vil høre om min kabelføring er til at arbejde med for elektrikeren, for så er den korrekt så kan jeg selv sætte forfradåser/loftsdåser i og trække kablerne ud og bare få ham til at tilslutte det hele.

har vedhæftet et skema over hvordan jeg har trukket og hvad intentionen er - de blå ledninger er strøm ind i skuret og ud igen til carporten


Jannik



p /p
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

hmm fedt


kan ikke vedhæfte billeder, prøvet 5 gange nu. Får en meddelse der siger "noget gik galt" prøvet med PDF også ??


p /p

Det er ikke den bedst løsning. I afbryder med stikkontakt kommer der 3 kabler ind, og der kan kun komme 2 ledninger i hver klemme i afbryder materiel hvorimod lampeudtag kan modtage 4 ledninger / kabler i hver. 

Så de 2 stikkontakter øverst i billedet skal forsynes oppe fra en af lampestederne. Og har du 5 x1,5 hele vejen så er det lige meget hvilken du vælger at gå i. 

Det vil også være mest naturlig hvis den blå i venstre side (skur eller carport) blev forsynet fra lampested. 

Så er du godt nok ved at få 5 i første lampested 2 i næste og 1 i sidste. Det kan du så imødegå ved at forsyne de  2x2 stikkontakter nederst fra sidste lampested. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Vil påstå at det er en typisk ikke-elektriker installation. 

De fleste elektrikere ville lade tilgangen gå til det nærmeste lampested. Og ligeledes med afgangen til carport. Fra stikkontakten føres en 3x1,5 til nærmeste lampested. De steder hvor der også er kontakt føres en 5x1,5 og ligeledes mellem lampestederne.



 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Annonce

Kermit: du har ret, men har man kun 5 x 1,5 så er det også ok. hele vejen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Den bedste måde er som vi beskriver. 

Det er udmærket at køre imellem 2 stikkontakter øverst og fra en af dem op til lampested. Ligeledes  køre imellem 2 x 2 stikkontakter nederst og så enten fra en af dem op til et lampested eller fra en af dem og hen til afbryder og stikkontakt. Du bør slutte med maks 2 kabler i afbryder materiel og maks 4 kabler i udtag, og det kan meget let planlægges sådan. 

i øvrigt når du har 5 leder så er muligheden der for at  han kan montere kroneafbryder ved døren og 1 lampe kan tænde alene og de 2 andre sammen. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Elmand

Er min nyeste skitse ikke som Kermit beskriver ?

Tilgang gå til nærmeste lampested og derfra til stikkontakter ? 

Var sådan jeg forstod det.

Du mener tilgang fra el til nærmeste stikkontakt øverst og derfra op til lamper?

Mulighed for at skitsere det?


p /p

Din skitse er udmærket. Du kunne, som det tidligere er nævnt, sætte en kroneafbryder ind, hvor afbryderen er tegnet, så du har muligheden for at tænde lamperne af to gange.

Det Erik mener er, du også har muligheden for at trække kabel mellem stikkontakterne vist foroven henholdsvis forneden i skitsen. Men du skal stadigvæk have forbindelse mellem lampestederne, så træk kablerne, som du har skitseret. Skal jeg endelig tilføje en kommentar, så indikerer det, at du bruger 5 leder overalt, at det er en gør-det-selv installation. 5 leder havde kun været nødvendig fra afbryder og stikkontakt samt mellem lampestederne. Altså 3 leder ved de blå streger og ved røde streger fra lampesteder til stikkontakter.



fase
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis