Solfanger pumper starter ikke

Hej folkens

Jeg savner inspiration til fejlsøgning.. vi har et par solfanger paneler på taget der gerne skulle varme vores vand. Men det sker ikke for tiden.

Panelerne er varme nok iflg. udlæsningen, så pumperne burde starte, men der sker ikke noget. Det er Alpha 2 pumper så der er display på som jeg ville antage skulle tænde når der er liv i dem, men det gør det nu ikke. Jeg tænker måske et relæ er gået eller lignende?

Jeg har en ny pumpe til det, men den tænder heller ikke. Det gør den tilgengæld hvis jeg flytter den hen til pillefyret (ikke i drift nu), men hvis jeg tænder for strømmen til fyret og sætter stikket i pumpen starter den godt nok. Så bare for at sige, pumpen virker ihvertfald.

Er det et relæ? En sikring? En indstilling?
Jeg får fejl ved indsættelse af billeder, men her et link til en bunke på google photos jeg af det (beholder top viser 66c, men det er takket være el opvarmning, for ikke at få skældud af familien :-) )

https://photos.app.goo.gl/SYNXjM7KZNLin2nBA





5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der sidder en 5ATræg sikring, har du prøvet om den er gået? Har du noget at måle med, så du kan måle om der er spænding på klemmerne fra relæet? Tjek allerførst den 5A sikring.


fase

Jeg var ved at prøve at måle i går, men jeg kunne ikke se der skete noget på de 2 udgange hvor tegningen viser pumperne sidder. Det var det der ledte mig hen på "noget andet" end pumperne, men derfra gav jeg op.

Den sikring du nævner er det den der er to af?  Dem der er hvide i midten, det ligner noget keramik, aldrig set sådan nogen før. Kan man fysisk se når de går? 

Det står T5A på printet, og nej du kan ikke se, om den er gået. Det skal måles.


fase

hm, okay. Ja så kan jeg jo stå længe og kigge på den :)
Så har jeg lidt mere at gå efter. Jeg prøver at måle lidt mere, måske se om jeg kan hitte et par nye sikringer også

Update: sikring var gået

Efter udskiftning startet pumpen. Tak for hjælpen S. Fabrin

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis