60'er-perle med træt facade - gode råd søges!

Hej alle, 

Jeg har en gammel perle fra starten af 60'erne, som ser lidt "træt" ud udvendigt. 

Stenene er flere steder forvitrede, dog primært på sydlig facade. Andre steder ser murstene ok ud, men er blevet meget mørke af vind og vejr. Derudover er fugerne også en anelse porøse i det yderste lag mange steder.

Jeg er dog i tvivl om, hvad den bedste løsning er. Skal jeg evt. "nøjes" med at rense, eller skal jeg gå all-in og fuge om mv.? Nogen anbefalinger i forhold til rensning af sådan en mur? Og kan en eventuel omfugning klares af en nybegynder, eller bør jeg kontakte en professionel? Min eneste erfaring er indvendig reparationsarbejde med spartelmasse og beton, som jeg er sluppet "nogen lunde" fra ;)

Jeg er i øvrigt ikke umiddelbart interesseret i vandskuring, da vi gerne vil bevare gulstens udseendet. Det behøver ikke se nyt og poleret ud ;)

Måske er der muligheder jeg slet ikke har overvejet. Jeg vil hvertfald være yderst taknemmelig at høre andres erfaringer med lignende "situationer", eller gode råd i det hele taget :)

Hilsen ANders



15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det vil jo aldrig blive som nyt, vandskur det hele.

Hej Larsen, tak for dit input. Jeg er egentlig ikke interesseret i det skal se nyt ud, snarere at forbedre udseendet "så vidt muligt" og at kunne få det til at holde mange år endnu. Mener du stadig jeg bør vandskure, sådan i et langsigtet perspektiv? :)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Ja egentlig, fra noget gammelt, til noget man ikke kan se er funklende nyt.

Du kunne starte med at rense af med facaderens og stive børster. En omfugning vil også give huset et godt løft. Fugerne bliver ikke bedre med tiden og du risikere indtrængning i stenene og små frostsprængninger. Om man kan rense stenene af maskinelt, må en ekspert afgøre, men jeg ville starte med koste og mild rensemiddel.


 

Jeg syntes det er en flot sten, så i mine øjne vil det være en skam at pudse eller vandskure det. En omfugning vil give det et kæmpe løft, men det er et kedeligt og beskidt arbejde, så vi valgte at få hjælp til det. 


Morten
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

En god murer med håndelag, får hurtigt fræset de gamle ud og fuget om. Det er pengene værd!


 

Jeg ville også rense det af i videst muligt omfang og fuge om. En ny fuge vil være lysere i farven dette sammen med en afrenset sten vil give et lysere udtryk uden at det mister den patina der skal være på et hus fra 32.

Jeg ville også overveje at få fugen lagt helt ud til kanten af stenene så der ikke er de der små hylder vandet kan ligge på - det er en medvirkende faktor til nedbrydning af fugerne.

/OBFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Pas på med at ændre et tidstypisk hus for meget. Du risikerer at forvandle perlen til en sten i skoen.

Ud fra billederne at dømme er der tale om en nænsom restaurering og ikke en total renovering.

I dit tilfælde vil jeg rådfører mig med en murer med erfaring i ældre huses konstruktion og byggestil.

Desværre har jeg dårlig erfaring med arkitekter. De fleste har ingen praktisk erfaring, men kun teoretisk viden, så du skal lede længe og grundigt for at finde de rette.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tusind tak for de gode inputs! Jeg vil begynde og lede efter en murer med erfaring med den slags, og få det renset og fuget om. Det med at få fugen lagt ud til kanten er en rigtig god ide også. Så må vi se om jeg bliver ruineret i mellemtiden, men det tager vi til den tid.

Jeg er ikke så sikker på det er en god ide at få lagt fugen ud til kanten. Du risikerer at forringe husets arktektoniske værdi, da det er en markant visuel ændring. Det bør du overveje nøje.

Rigtigt udført og vedligeholdt holder en tilbageliggende fuge godt. Du kan eventuelt ændre fugerne til vandfalsfuger, men ikke uden en faglig vurdering.

Pas på du ikke er ude i en gradvis forringelse af et tidstypisk hus hvor resultatet bliver uden historisk eller arkitektonisk værdi. Dem går der som bekendt tretten af på dusinet.

Udover de faglige vurderinger, kan jeg anbefale du kontakter Kulturarvsstyrelsen for råd og vejledning om bevarelse og vedligeholdelse af tidstypiske huse.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også