60'er-perle med træt facade - gode råd søges!

Hej alle, 

Jeg har en gammel perle fra starten af 60'erne, som ser lidt "træt" ud udvendigt. 

Stenene er flere steder forvitrede, dog primært på sydlig facade. Andre steder ser murstene ok ud, men er blevet meget mørke af vind og vejr. Derudover er fugerne også en anelse porøse i det yderste lag mange steder.

Jeg er dog i tvivl om, hvad den bedste løsning er. Skal jeg evt. "nøjes" med at rense, eller skal jeg gå all-in og fuge om mv.? Nogen anbefalinger i forhold til rensning af sådan en mur? Og kan en eventuel omfugning klares af en nybegynder, eller bør jeg kontakte en professionel? Min eneste erfaring er indvendig reparationsarbejde med spartelmasse og beton, som jeg er sluppet "nogen lunde" fra ;)

Jeg er i øvrigt ikke umiddelbart interesseret i vandskuring, da vi gerne vil bevare gulstens udseendet. Det behøver ikke se nyt og poleret ud ;)

Måske er der muligheder jeg slet ikke har overvejet. Jeg vil hvertfald være yderst taknemmelig at høre andres erfaringer med lignende "situationer", eller gode råd i det hele taget :)

Hilsen ANders



Hej alle,  Jeg har en gammel perle fra starten af... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det skal "bare" fuges på samme måde som det allerede er nu. Som andre skriver skal du have fat i en aldrende murer der kan sit håndværk til at hjælpe dig. 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Du kan starte med at give det en gang algerens, det ses tydeligst på rulleskifte vedvvinduer. Man kan få et firma til at oversprøjte huset for ganske få tusind kroner. 

Så venter du 3 - 4 uger ( alger skal være døde ) og derefter vasker du det med en stiv kost og vand. Så må du se hvad du så ønsker dig, men vandskuring bør ikke være inde i billedet. Ikke kun for det arkitektoniske men også med tanke på den øgede vedligeholdelse med maling i fremtiden.

Bortset fra nogle uheldige reperationer lige under rulle skifte ( sikkert øverst) så synes jeg ikke fuger fejler noget.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg er helt enig med @elmand - algerens (det tager nok lidt længere tid end 3-4 uger..) men hvis du venter længere, så klarer regn det meste.. og så stiv kost og vand på.. det værste du kan gøre, er at vandskure/pudse.. det er den klare vej til et hus med uendeligt vedligehold - og en total ødelæggelse af charmen på huset..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ang. udtryk på murværket ift valg af fuge er jeg ikke uenig i nogen af de givne kommentarer - selvfølgelig skal man være forsigtig ift at ændre en facades udtryk, fugerne i mit eget hus er også bevaret som tilbagelagte selvom stene er hvide (for at bevare skyggeeffekten på murværket) - men det er så blevet fuget om hvor der er anvendt hvid cement istedet for den oprindelige grå standard da dette var en medvirkende faktor til at det var kommet til at se kedeligt ud (kløvede kalksandsten) - meget ala det som trådstarter giver som betragtning.

Det der blev givet var en simpel observation ift hvis der var et ønske om at lave en diskret ændring af murværket der væsentligt forbedrer dens holdbarhed men samtidig også respekterer den oprindelige stil. Det her med at fordi det er muret på en bestemt måde oprindeligt og så må man ikke ændre på det til evig tid synes jeg er lidt noget pjat.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er forskel på kløvede sandsten og tegl, og ændring af fugerne i murværket er alt andet end diskret.

BOFH: Er du sikker på at dit ikke er opført i synopalsten? Opfugtning ved slagregn er markant anderledes for synopalsten som kan give de misfarvning du nævner.

Billederne viser kun sporadisk skader på fugerne, men teglstenene er intakte. Billederne viser også kun behov for en nænsom restaurering, som i parentes bemærket er væsentlige billigere end den helt store tur.

Om det er pjat at bibeholde et tidstypisk hus er jeg ikke enig. Se bare på de huse der har fået glaserede tagsten eller eksotiske tilbygninger i materialer der ikke var tilgængelig da huset blev opført - gyseligt.

Ved salg er liggetiden kortere, og husene bliver oftere solgt til prisen uden afslag for huse der er tro mod tiden. Det gælder i særdeleshed huse fra byggeboomet i 60 - 70'erne da udvalget er enormt.

Rigtigt vedligeholdt har også disse huse kulturhistorisk værdi som i stigende grad værdsættes - også i kolde kontanter.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også