Transientbeskyttelse til eltavle

Da der lige for tiden er en del lynnedslag, har det desværre betydet at vores genvindingsanlæg lige er røget sig en tur. Med en regning på små 5000 kr er det helst noget jeg vil slippe for sker igen, og i det hele taget tror jeg at det er en god ide at beskytte vores el materiel i vores hus.

Jeg blev anbefalet at se på at montere en transientbeskyttelse i vores eltavle, som jeg også har fundet nogle stykker af på bl.a. Greenline, wattoo, m.m. Jeg har erfaring med at skifte sikringer, så det er ikke den store opgave for mig at gøre (så lad os være med at diskutere jura nu).

Så vidt jeg kan forstå, skal den installeres i parallel over det der skal beskyttes, hvilket også giver mening ift at tage “toppen” af en fejlspænding, uden at forstyrre andre anlæg. Jeg har derudover fundet en transientbeskyttelse der passer til at TT-system, som jeg går ud fra at vi har.

Jeg har fundet den her: https://www.wattoo.dk/overspaendingsbesk-dg-m-tt-275-3868008050

Skal den installeres før eller efter hpfi-relæet i tavlen? Og der er både en kontakt til PE (protective Earth) og en til en jord. Men er det ikke det samme medmindre jeg tager fuldkommen fejl?

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har erfaring med at skifte sikringer, så det er ikke den store opgave for mig at gøre (så lad os være med at diskutere jura nu).

Den tager vi lige først. Der er ingen jura i at skifte en sikring i din gruppeafbryder, så er det afklaret.

Med hensyn til transientbeskyttelse så monteres den før dit HPFI relæ i tavlen. Klemmen mærket med jordtegnet og med PE er den samme, idet de er forbundet internt. Det kræver kendskab til montagen og afbrydelse af spændingen enten i kabelskab eller i målerens klemkasse for at montere transientbeskyttelsen. Det er absolut ikke gør det selv arbejde.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis