Støttemur i træ

Hej

Jeg skal til at have lavet en støttemur bag huset. Min grund ligger mellem 50-70cm over marken og det gamle stakit og stop af jorden er råddent og falder snart fra hinanden. Jord og fliser er også helt skævt deromme.

Det er noget jeg vil lave selv, regner med det bliver over et par gange hvis ikke jeg når alt i år. At lave den i sten bliver for dyrt, så planen er at hive de gamle stolper op og sætte nye i. De gamle stolper er sat hen helt tilfældigt, så ingen mål passer sammen, så tænker jeg tager den sure vej og laver nye huller.
Vil starte oppe bag garagen, da det deroppe er værst og højest

Det eneste jeg lige mangler et et par ekstra øjne der kan sige om min plan virker til at være fin eller om der er noget jeg bør ændre. Fx. afstand mellem stolper eller hvad det nu kan være.

- Planen er 100x100 impr. stolper i jorden for hver 120cm
- 25x150mm brædder til at holde jorden
- Hver anden stolpe vil jeg køre 100cm over jorden til hegn, men er 240cm mellemrum for stor afstand til hegnet bagefter? Bliver ikke noget "tungt" hegn
- Er det bedre bare at lade alle stolper køre over jorden?
- Lægger noget grus og dræn imod brædderne



 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Første gang er det dyrere med sten, men i længden billigere. Du får ikke træ til at holde under jorden. Afstanden mellem stolperne er også for lang. 


 

Så vidt jeg kan se skal du da bare lave et nyt stakit det gamle har været pænt og lige en gang. Du ligger så vidt jeg kan se over marken og skal derfor ikke lave en støttemur fliserne kan jo tages op og lægges om


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

uldal skrev den 20-06-2019 06:31:50

Første gang er det dyrere med sten, men i længden billigere. Du får ikke træ til at holde under jorden. Afstanden mellem stolperne er også for lang. 

 Hvor lille afstand skal jeg så gå ned på 100cm? 80cm?


Fiahgt skrev den 20-06-2019 07:30:21

Så vidt jeg kan se skal du da bare lave et nyt stakit det gamle har været pænt og lige en gang. Du ligger så vidt jeg kan se over marken og skal derfor ikke lave en støttemur fliserne kan jo tages op og lægges om

Alle stolperne i det gamle er rådne og ødelagt, så det er det hele der skal laves igen :) Og de brædder der er sat op tidligere for at holde jorden, er flere steder faldet ud, så der ikke er noget der holder mere.

De fleste stolper ser sådan her ud 


 

Hvis jeg skulle lave støttemur i træ, ville jeg nok vælge lagret ege- eller lærketræ (i min dim. 3x3") eller endnu bedre jernbanesveller.

Hvis det skal være billigt, har du overvejet og lave støttemur af marksten, dels er det flot, og dels holder sådan en "naturmur" i mange år (hvis stenene er korrekt stablet). 

Ps. Jeg lavede en 1,5 m høj x 15 m lang støttemur (hvor vi boede) i 1983. Sidste år var jeg en tur forbi stedet og støttemuren står der stadigvæk, nøjagtigt som jeg (praler lidt) lavede den. 



Lige en lille opdatering. Fik fat i en anlægsgartner, bare for at få en pris, så jeg havde noget at forholde mig til. Det viste sig at være en del billigere, end frygtet, så jeg sagde straks ja. 

Så jeg slipper for at grave 20 stolper i jorden og om et par måneder får jeg en mur i sten sat op i stedet for   Så skal jeg godt nok selv fjerne det gamle hegn og en del sten, men jeg skal jo heller ikke slippe for nemt om ved det   



 

Annonce

Fantastisk! Somme tider er det ikke så tosset med fagfolk. Tillykke og go sommer!


 

Så er mit lille projekt blevet færdig. Mangler stadig belægning heroppe, men tænker først det bliver til næste år jeg får tid og råd til det :D

Fik samtidig lagt nogle nye kloakrør til tagrenderne og fik dem koblet på det rigtige system, da det viste sig at nedløbsrørene kun gik ned i jorden og så stoppede de der, så ALT vand er løbet lide ned i jorden i mange år   Ved ikke lige hvad de har tænkt på da de lavede det der. Ikke underligt at soklen på garagen har det skidt.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis