Hvad tænker I ? Vedr fugtproblem og K3

Hej

Købte parcelhus fra 80'erne for 3 år siden, som havde en K3'er på badeværelserne. Den gik på at at der kunne synes en betonkant under risterne i afløbene. 


Pga økonomi og en idé om at det nok kunne holde nogle år endnu, da det hidtil ikke havde voldt problemer, så vi tiden an. Der er så sket det som der ikke må ske, nemlig at vi har observeret skimmelsvamp i parketgulvet i det tilstødende hjørne i naboværelset. 

Det er sandsynligvis fugt fra badeværelset, rummene er delt op med betongas. 

Ejerskifte forsikringen er 10 årig og udvidet, men de tager eksplicit forbehold for den K3'er. 


Jeg er selv fået i gang med at rive fliserne på væggene ned i badeværelset, men ikke nået til selve nichen, hvorfra problemet formentligt stammer.

 


Tænkte nu er gode råd dyre og ville lige høre, om der sad en med viden på området, som kunne give et godt råd ? 


På forhånd tak.



12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du står desværre nok selv med regningen. K3 betyder nu!


 

Er skaden sket pga den K3er, ja så er det for egen regning, uanset hvor stor skaden er. 

Hvis jeg var dig, ville jeg tage gulvet op i det pågældende område og se, hvad det kan skyldes. Husk at tage mange foto undervejs, hvis nu det ikke er fra afløbet der er synderen. 


Mvh. Christian M
 

Beklager meget, men du må ind på den anden side også. Når du har konstateret skimmelsvamp i trægulvet, kommer det fra underliggende konstruktion, dvs bærende. Skillevæggen er naturligvis også angrebet. Men det er vigtigt, at du går igang nu!  Hvis du er “heldig”, er det måske et gulvvarmerør, der er utæt. Og så kommer forsikringen ind over.


 

Er det et hul man ser i øverste høje hjørne i betonkanten?


Mvh. AllanE

Hvis der er direkte fjernvarme og lille utæthed, opdages det ikke.


 

Kære alle


Takker for de mange indlæg. 


Har fjernvarme og ja, anlægget har haft tendens til at tabe tryk og måtte fylde op. Har gjort det ca. hvert halve år og havde fået et indtryk af, at det var normalt (!). Så der er måske et lille håb dér, at det kunne skyldes lækage i systemet. Jeg må brække gulvet op i det hjørne i aften efter arbejde og se hvad der gemmer sig af overraskelser.  Der er dog ikke gulvvarme i det tilstødende soveværelse, hvor skimmelsvampen er observeret. Så skulle der gå rør fra gulvarmen i badeværelset og over til modsidige væg i dette lokale, hvor radiatoren er lokaliseret. 

Ja det er et lille hul. Ville lige se hvor mør den betonkant var, og kunne godt grave lidt i det med en skrue. 

Hvis du har et rørbrud i et gulv kan det, over tid, brede sig til store dele af huset. Bruddet behøver ikke være i nærheden af en skillevæg. Der er flere muligheder for at konstatere brud. Et er at påfylde et kontraststof i indløbsvandet og følge det med en søger. Det kræver specialviden og dermed folk udefra. Du kan måske henvende dig til dit forsikringsselskab og oplyse, at du har tryktab på fjernvarmen og der erskimmelsvamp i gulvet. Der er en chance for, at de betaler en undersøgelse.


 

Update. Så fik jeg brækket gulvet op i det hjørne. Havde nok forestillet mig at fugtskaderne var mere omfattende, men overraskende tørt. Dog ses betonen under gasbetonelementet, der danner væggen, at være porøs og fugtig i det. Så det er nærliggende at tro at det må være fugten fra badeværelset. 


Jeg har ikke fjernet isoleringen, men kan ikke umiddelbart få øje på lækkende rør. Det må så være et kapitel for sig og der må undersøges for hvorfor der tabes tryk. 

Hvad vil I mene der skal til nu, hvordan udbedre man skaden ? 


På forhånd tak. 


Vedhæftede filer:
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis