Skifte tag, påforing af spær, skal det beregnes ?

Hej,

Jeg har planer om, at gå i gang med at skifte mit nuværende tag på mit hus fra 1902. I den forbindelse vil jeg have tegl på igen samt øge taghøjden ved at påfore spær til at gøre plads til isolering. Det skal lige siges, at planen er at lave loft til kip på førstesalen samtidigt...

De nye spær vil jo øge vægten på konstruktionen i forhold til de oprindelige beregninger, så spørgsmålet er om man skal have en ingeniør / spærfirma til at beregne dette, eller plejer man bare at gøre det uden nogle beregninger ? (Det sikreste er selvfølgelig at få det beregnet, men hvis det ikke er normal kotume, er det da en slags penge at spare...)

Mvh.

Dennis

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Et hus fra 1902 med høj rejsning og oprindelige med tegl, er med 99% sikkerhed oprindelugt udført med hanebånd.

Dem fjerner du ikke uden videre som det ofte ses ved loft til kip.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er udført med hanebånd, og jeg har ikke påtænkt mig på nogle måde at fjerne dem, det ville da være synd og skam for et ældre hus. Derudover er jeg godt klar over at hanebåndene bl.a. er til stede for at sikre at spær ikke "spreder" sig. 

Mit spørgsmål går på, om det er kotume at man "smider" nye spær ovenpå de gamle, med sømbeslag eller f.eks. krydsfiner for at hæfte til de gamle spær. Uden at få lavet nogle statik beregning om den nuværende konstruktion kan holde til det ? 

Med andre ord, er det normalt at den nuværende konstruktion, for et ældre hus sagtens kan holde til den ekstra vægt fra nye spær som påfores de eksisterende spær ?

Jeg ved godt, at jeg kan spørge en ingeniør eller konstruktør, men de lever trods alt af at lave de beregninger, så deres svar vil jo nok være, at der skal laves beregninger   


Hvor meget/mange ( mm ) har du tænkt dig at påføre?

Hvad er dim på de eksisterende spær?

Såfremt du påfører i "ryggen" på de eksisterende spær, medfører det, alt  anden lige, en væsentlig forstærkning af de eksisterende spær. En beregning vil derfor være unødvendig.

Du behøver ikke nødvendigvis at bruge sømbeslag/krydsfiner, det er væsentlig hurtigere at bruge "kraftige skruer", med passende mellemrum, f.eks. pr ca 0,5 m,  ned i "ryggen" på de eksisterende spær.

Kraftige skruer som f.eks. denne link:

https://www.eurotec.team/produkte/holzbauschrauben/paneltwistec/paneltwistec-tellerkopf-stahl-gelb-verzinkt

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis