kobling eller gearkasse eller noget helt andet?

Jeg håber der er en venlig sjæl der ved lidt om biler, som kan hjælpe mig.

Jeg har en Kia Ceed fra 2013. Når den skal sættes i bag-gear lyder det som hvis man prøver at sætte i gear uden at trykke koblingen ned - hvor den hyler/hviner/skurrer. Det er kortest tid hvis man sætter den hurtigt i bag-gear. Den kan nemt sættes i bag-gear når den er slukket.
Den er meget svær/hård at sætte i 1.gear, men der siger den ikke nogen lyd og er begyndt også at blive sværere indimellem at sætte i 2. gear, og nogle gange siger den den der ubehagelige lyd når man kobler ned til 2 gear. som hvis man ikke havde trykket koblingen ned.
Hvad er problemet - er det koblingen eller gear-kassen?
Og hvilken reparation skal jeg frygte mest ift. prisen?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det lyder som om koblingen ikke kobler helt fra. Det bør du lige få mekanikeren til at se på.


fase

Ok, så det med problem med syncromesh ringe som jeg har læst om i nogle tråde, er ikke tilfældet her.?

Ok, kunne jo være fedt hvis den kunne gå ind under garantien.
Ved ikke noget omkring væasken på hydralikken. Jeg har overholdt alle service tjek på autoriseret Kia værksted og fået skiftet mm de anbefalede/krævede ting ved de forskellige tjek.

Nogle gange kan jeg være heldig at hvis jeg kobler ud igen 1-2 gange måske, så er den nemmere at sætte i 1 gear, og for 1 måned siden kunne det også nogle gange lykkes ved bag-gearet, men nu larmer det bare hver eneste gang jeg skal i bag-gear. Er hurtigt blevet så slemt at jeg prøver at undgå at skulle bakke - og det er jo ikke helt holdbart:-)


Du skal køre til mekaniker og få fejlen rettet, så du ikke beskadiger gearkassen, som det koster kassen at få repareret. Når du siger, at du sommetider kan sætte i gear ved at koble ud to gange tyder det på en fejl i cylinderen til koblingen. Få det rettet hurtigst muligt.

Jeg tror for øvrigt ikke du har et baggear men et bakgear  


fase

Tak. Ringer og bestiller tid med det samme. Tusind tak for hjælp.


Hehe,, ja det er nok et bakgear til at bakke med og ikke bagge med:-) 


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis