Husqvarna havetraktor vil ikke starte

Jeg har en Husqvarna havetraktor, der ikke vil starte. Den gik i første omgang ud mens den kørte gennem højt græs (måske kvalt), startede efterfølgende, hvor den kørte en halv times tid. Så stod den en uges tid og har ikke startet siden. 

Når jeg drejer nøglen kommer der nogle gange et klik, andre gange ikke. Jeg har prøvet at jumpstarte den med kabler, og det lykkedes ikke.

Kunne det være batteriet der er afgået ved døden? Det er ret nyt, så det ville være træls.

Mit næste bud ville være starteren. Er der en måde at tjekke det på uden måleinstrumenter? Jeg har hørt nogen der kører strømmen uden om starterrelæet, men ikke i detaljer, så jeg forstod det.

Håber der er nogen der kan hjælpe, så den ikke skal til værksted for 500 i timen. 

På forhånd tak.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du har et voltmeter, så prøv at mål spændingen på batteriet, både uden belastning, og når du forsøger at starte.

Du kunne jo prøve at lade batteriet op, maskinen kunne jo være holdt op med at kunne lade.


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 17-06-2019 17:33:49

Hvis du har et voltmeter, så prøv at mål spændingen på batteriet, både uden belastning, og når du forsøger at starte.

Du kunne jo prøve at lade batteriet op, maskinen kunne jo være holdt op med at kunne lade.

 Jeg har desværre ikke et voltmeter. Jeg ville blive overrasket hvis batteriet var decideret dødt, for det er det nyeste på traktoren. Jeg prøvede som sagt at starte det med bilen, hvilket ikke gav resultat. Vil jeg kunne paralelforbinde et bilbatteri og starte sådan? Eller evt med et MC batteri fra en 4-takters? (12volts, så vidt jeg husker).

Ellers vil jeg nemlig forsøge mig med at forbinde polerne skiftevis fra batteriet til starteren - dog vil jeg ikke gøre det uden at være guidet, for jeg er ikke så rutineret i den slags.

På forhånd tak.

Du burde sagtens kunne starte med kabler 

Hvis den stadig klikker kan det være et relæ eller selve starteren. Kollapset batteri kan dog også få relæet til at klikke

Fik ikke forklaret med kabler

1. Start bilen, lad den køre i tomgang

2. Sæt kabler fra bil til traktorbatteri + til+ og vice versa. 

3. Prøv med bilen i parallel at starte traktoren - starter den er det batteriet

Klikker den må det være relæ eller starteren selv

Silas skrev den 17-06-2019 19:02:57

Fik ikke forklaret med kabler

1. Start bilen, lad den køre i tomgang

2. Sæt kabler fra bil til traktorbatteri + til+ og vice versa. 

3. Prøv med bilen i parallel at starte traktoren - starter den er det batteriet

Klikker den må det være relæ eller starteren selv

 Jeg prøvede med kabler som man gør med enhver anden bil og havde bilen stående i tomgang (og lidt tid med omdrejninger) nogle minutter og prøvede at tænde traktoren samtidig uden resultat. 

Hvis jeg parallelforbinder de to batterier, skal bilen så være tændt eller tager traktoren selv strøm fra bilbatteriet?

Er der nogen der kender til det med at forbinde polerne fra batteriet direkte med starteren? Så vidt jeg forstod vil man kunne afgøre om det er stelforbindelsen der er røget (minus til minus). Hvis man forbinder pluspolerne er jeg usikker på hvad man kan afgøre... Hvis den starter, så... Og hvis ikke så...

Og helt praktisk: har man forbundet plus/minus på batteriet med plus/minus på starteren og den så starter, skal man så køre med den forbundet eller skal man koble den fra og derefter køre?

Beklager der er så meget oveni hinanden, men udfra hvad jeg har læst virker det til enten at være batteri, starter eller starterrelæ.

En helt anden løsning kunne være karburatoren, men det ved jeg slet ingenting om, så det venter jeg helst med.

Mange tak for at i sætter tid af til at svare :)

Annonce

Hvis en celle er klappet sammen på din traktor, så prøv at løsne den ene pol på batteriet og koble dine startkabler udenom traktorens batteri. Eller tag begge poler af og koble kablerne direkte til bilens batteri. ( +til + som skrevet ). Kører starter ikke, er det enten kul, relæ eller startkontakt. Det sidste kan afgøres ved at kortslutte relæet eller føre strøm direkte til starter. Hvis den nu løber rundt men ikke vil gå i gang, er der tænding og/eller brændstoffejl. Om der findes kul til starter, kan du søge på nettet eller spørge en forhandler.

Vh. Carsten


 

cdp skrev den 18-06-2019 06:29:13

Hvis en celle er klappet sammen på din traktor, så prøv at løsne den ene pol på batteriet og koble dine startkabler udenom traktorens batteri. Eller tag begge poler af og koble kablerne direkte til bilens batteri. ( +til + som skrevet ). Kører starter ikke, er det enten kul, relæ eller startkontakt. Det sidste kan afgøres ved at kortslutte relæet eller føre strøm direkte til starter. Hvis den nu løber rundt men ikke vil gå i gang, er der tænding og/eller brændstoffejl. Om der findes kul til starter, kan du søge på nettet eller spørge en forhandler.

Vh. Carsten

 Det prøver jeg at kigge på i dag. Vil du prøve at forklare mig i detaljer det med at kortslutte relæet eller føre strøm direkte til starteren? Jeg er som sagt ikke så øvet i den slags (endnu).

Starter dog med bilbatteriet. Mange tak.

Ok, vi prøver - kortslutte relæ gøres med en skruetrækker e.lign. ml. de 2 kraftige poler/ledninger. Det kan godt gnistre lidt. Direkte strøm til relæ, skal føres en +ledning til det spadestik, som er forsynet fra tændingslås. Pil ledning til denne af først !! Men som jeg forstår klikker dit relæ, så tændingslås burde være ok. Grovt sagt, hvis relæ klikker, men ikke slutter strøm til starter, er det defekt. Hvis relæ ikke klikker på din tændingsnøgle, men gør det på direkte tilslutning, så er fejlen din tændingslås. Obs - illustration er vist plusstyret, kan nogen gange være anderledes, men vil mene en havetraktor er meget lig dette.   


 

Et startrelæ vil typisk ligne dette her, du kortslutter de to kraftige terminaler. (men pas på maskiner er i frigear mv. da du omgår alle sikkerheds kontakter)


Vi prøver igen, i morgen --

Mange tak alle man (super tegning for en nybegynder som mig). Jeg prøver engang og så melder jeg tilbage!

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis