Gøre ukrudtsvildnis til græsplæne

Hej, jeg kunne godt bruge lidt råd fra mere erfarne have folk.

Vi er flyttet ind i vores nybyggede hus og har fokuseret på at lave terrasse så haven (som udelukkende bestod af jord) har fået lov at passe sig selv siden marts. Desværre bliver jord ikke ved med at være jord, har vi nu erfaret. Der står ½-1 meter ukrudt over det hele!

Vores plan var at så græs til august/september. Vi får kørt lidt ekstra jord på, men mit spørgsmål er så hvordan vi bedst muligt kommer alt det ukrudt til livs.

Skal det rives op og køres på genbrugspladsen? Skal vi slå det i stykker med en buskrydder og bare fylde det nye jord over? Evt. fræse jorden så rødderne bliver ødelagt? (Har godt hørt at det er en dårlig idé i forhold til skvalderkål, men vi sår græs over det hele, så tænker plæneklipperen ender med at få bugt med den). 

Nogen gode råd?

Og næste spørgsmål er så hvordan vi bedst muligt holder ukrudtet væk fra den nye jordoverflade de næste 2-3 måneder indtil vi kan så græsset?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det bedste du kan gøre slå græsset en gang om ugen i vækstperioden. Men det er svært at få en helt ukrudtsfri plæne uden sprøjtemidler. 

Og mht. at anlægge ny plæne, ville jeg personligt nok slå og fjerne det høje græs, og efterfølgende få grunden fræsset godt igennem, planeret, rivet, sået og tromlet. 

Hvis i selv har eller har mulighed for at låne en fræser ville jeg få det slået ned og få jorden fræset. Jeg ville så fræse det et par gange mere inden det så får den helt store tur til efteråret. På den måde får i taget en del af frøukrudtet. Og hvis sommeren bliver tør så vent med at så græs til jorden igen er blevet fugtig. 


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Har du ikke fræser så kør over det hele med plæneklipper, som om det er en plæne. Det vil reducere både kvikgræs og skvalderkål da de ikke tåler slåning. 

Du skal ellers ikke være så ked af ukrudt i ny plæne, det forsvinder når du slår græsset. 

Vil du bruge kemi så kan man holde ukrudtet nede som beskrevet, og så sprøjte med roundup ca. 3 uger før anlæggelse af plæne. Det tager det meste, men mælkebøtter og skvalderkål bl.a. kan godt tåle det. 

Hvis du kommer til at døje med mælkebøtter i din nye plæne, så har jeg god erfaring af sådan en klo fra Fiscars. Man træder den ned omkring mælkebøtten og trækker den op med hele roden. MEN det skal være inden der kommer frø på, og dem der har blomst skal fjernes fra plænen da de ellers ligger og modner frøene. 

Det er  en øvelse der tager de første 2-3 år om foråret. Så vil du have reduceret det meget da der kun kommer få spiredygtige frø i plænen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

I skal sørge for at gøre et eller andet inde ukrudtet sætter alt for mange frø. Det vil hjælpe meget at skære det ned med en buskrydder, le eller andet. Jeg ved ikke hvor stort et areal det drejer sig om, men hvis det er et lille område kan I overveje at dække arealet med ukrudtsdug indtil i skal så.

Vi overtog hus med 600kvm køkkenhave, der skulle omdannes til græs. 

Samme fremgangsmåde som før beskrevet har givet en rigtig fin græsplæne allerede året efter. 

Slå alt ned i lav højde, fræs og rens jorden for alt der er kørt løs af planter og rødder. Gentag en gang eller to mere før du planerer og sår græs. 

Der kommer alt muligt sjovt op med græsset i starten, men det forgår med klipningen. Vi har kun døjet med tidsler i store mængder, og de er ligeglade med hvor kort du klipper dem og hvor ofte. Men de er nemme at tage med sådan en Fiskars fætter nævnt tidligere.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis