Sikring bliver ved med at springe

Hej, håber i kan hjælpe mig

Efter at min induktionskogeplade er forbundet som det kan ses på nedenstående billede, bliver sikringen til opvaskemaskinen ved med at springe så snart jeg slå strømmen til igen. 


Sikringen til opvaskemaskinen og sikringerne til kogepladen sidder i samme sikringsgruppe, men kogepladen fungerer fint og uden problemer.


Er det nogen der kan hjælpe med hvad der kan være galt her?


15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ser ud til at din kogeplade er forbundet til 3 faser og 0. Hvis du har brugt en af disse faser til opvaskemaskinen, kan det skyldes overbelastning. Hvis sikringen sprænger øjeblikkeligt, tyder det på en kortslutning i installationen eller maskinen. Din oplysning med den sprængte sikring og at kogepladen fungerer helt passer ikke sammen. Du har ikke vist tilslutningen af opvaskemaskinen. Hvor stor er sikringerne i gruppen?

Du kunne fordele forbruget sådan, at kogepladen kører på 2 faser og 0. Den sidste fase og 0  bruger du så til opvaskemaskinen. Det kræver så, at gruppesikringen er på 16A og et 5X2,5mm2 kabel.


fase

Hej S. Fabrin

Mange tak for svar.

Jeg kan dog ikke forstå hvis det skyldes overbelastning, for sikringen til opvaskemaskinen springer så snart strømmen sluttes til igen, selvom hverken kogeplade eller opvaskemaskine er i gang. 

Alle 3 sikringer er 16A, to til kogeplade og 1 til opvaskemaskine. 

Jeg har ikke lige et billede af tilslutningen til opvaskemaskinen, der er bare lavet et udtag til det schuko stik der sidder i opvaskemaskinen. 


Dit billede af installationen viser at din kogeplade er tilsluttet alle tre faser, så din forklaring om at kogepladen er er på to faser og den 3. fase bliver brugt til opvaskemaskinen stemmer ikke med billedet. Prøv at tage stikket til opvaskemaskinen ud af stikkontakten og se om sikringen stadig sprænger. Hvid den gør det er der en fejl på installationen. Jeg går ud fra at det sorte kabel er tilslutningen til kogepladen. Det kabel mangler i øvrigt aflastning.


fase

Okay, så jeg finder ud af hvilken leder der er brugt til opvaskemaskinen, og bruger så kun de to andre ledere til kogepladen? Hvis det er rigtigt at gøre det sådan, hvad gør jeg så med den leder der er i "overskud" fra kogepladen?

Så forbinder du kogepladen om, så den kører på 2 faser nul og jord. Skemaet er vist på kogepladen. Den ledning, der er tilovers, klipper du af i begge ender. Jeg kan i øvrigt ikke se tilslutningen til opvaskemaskinen nogen steder. Har du selv lavet installationen?


fase
Annonce

Jordledningen fra det sorte kabel sidder sgu da forkert 🤔


"AUTOELEKTRIKEREN"
polobjørn skrev den 19-06-2019 19:08:54

Jordledningen fra det sorte kabel sidder sgu da forkert 🤔

 Hvorfor mener du det? Så vidt jeg kan se er de to gulgrønne forbundet til hinanden.


fase

Hej 

Her er installationen ved opvaskemaskinen hvis det hjælper noget.

Hvis du kobler opvaskemaskinen fra, går sikringen så også? Hvis den gør, så prøv at koble den samme fase fra ved kogepladen.


fase

Prøv at tage et billede af kogepladens tilslutnings diagrammer.

På nogle kogeplader monteres tilledningen lidt anderledes, som følgende:

Blå= nul

Grå= nul    Grå og blå er oftes samlet fra fabrikken

Brun= fase

Sort=fase

Gul/grøn= jord.

Bemærk at før du ændre noget så skal vi se et billede af kogepladens tilslutnings diagrammer, ellers kan du risikere at din kogeplade ødelægges.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis