Ukrudstbrænder - noget særligt at gå efter?

Jeg overvejer at gå over til ukrudtsbrænding, svidning, blanchering, dampning. Behovet er først og fremmest på grus (slotsgrus) hvor græs kommer op, og I flisemellemrum hvor andre ting også gror op.

Jeg vil gerne have en god brænder fra starten af (såsom regulering af flammestørrelse fra vågeblus til fuld gas ved hjælp af et håndtag). Den må også gerne have et relativt lavt forbrug.

Har set IGI laver en med fladt hoved og krumt rør, der sender flammen mere vandret henover overfladen. Men siden ikke andre laver det, er jeg I tvivl om hvor nødvendigt det er. Har heller ikke fundet et sted hvor private kan købe.

> Findes der gode og dårlige brændere?

> Noget særligt at gå efter, eller blot den der passer mit budget?


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den eneste erfaring jeg med ukrudtsbrændere er i form af den type med de små dåser. Jeg går ud fra at vi i dette tilfælde snakker om de større modeller med tilhørende gasflaske på en vogn. De små er mere anvendelige til at tænde grillen med end at brænde ukrudt.

De store går jeg ud fra svarer til de brændere tagdækkerne anvender. Jeg ville gå efter ergonomien. Altså prøve hvordan betjeningen er, om skaftets længde passer til din højde med mere. Og ting som piezotænding. Og endelig om vognen til flasken har nogle ordentlige hjul og en nem at gå med. 

Med hensyn til gasforbrug tror jeg ikke man kan snakke om at en brænder er mere effektiv end en anden. Det afhænger vist udelukkende af din måde at bruge den på. Fx ved at vente til det er stille vejr. Og så huske at ukrudtet netop kun lige skal blancheres ikke forkullede.

Og så et sidste lille pip: Tænk dig om med hvor og hvornår du går med brænderen. Bare se hvordan det gik ved Gigantium i Ålborg og for nylig var det ved at gå galt ved det nyrenoverede museum i Skive. 


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Men er græs sværere at bekæmpe, end andre flerårige vækster? 

jeg har også tænkt på at svitse ukrudt, idag bruger jeg primært min græstrimmer, og det virker, men det kommer hurtigt igen, jeg vil helst ikke bruge roundup, selvom det virker glimrende, så kommer jeg tilbage til brændingen, jeg har dog ikke tænkt mig at brænde tæt på huset eller andre ting der kan brænde. 

Hvor ofte skal man ud og svitse ukrudtet, kommer det igen ugen efter eller kan det holde 2-4 uger imellem?

jeg kan se jem og fix har et sæt, ved ikke om det er det værste lort. 

https://www.jemogfix.dk/ukrudtsbraender-med-trolley-garden/5138/9048729/

et lille tip til blanchering med gasbrænder - der skal kun bruges få sekunder per plante( 3-6 sekunder afhængig af størrelsen )   så når du kan trykke med 2 fingre på et blad et kort øjeblik at du efterlader et mørkegrønt mærke er det perfekt  


brænder i planterne helt ned til de er forkullet kommer de hurtigt igen så det kan ikke betale sig. 


jeg fortrækker altid en god "tag" brænder til formålet , gerne en med støtte til albuen da de kan blive tunge efter længere tids brug . de små man kan købe til dåse gas er spild af tid ,med mindre det er en lille have eller område der skal ordnes 

Annonce

Græs bliver ved med at skyde fra rødderne selv om man brænder det væk, det gør mælkebøtter til en hvis grænse osse.

Jeg er 50 m2 off. flise belagt gangsti som jeg skal holde, jeg går vel en tur hver 14 dag med ukrudtsbrænderen, bladene skal kun lige have så de skifter farve fra grøn til bleggrøn, dagen efter er bladene visnet ned. 

Ps. Mos kan man underlig nok ikke brænde væk.  

Pps. Jeg har sådan en her og den virke fint nu på 7-8 år. https://www.silvan.dk/grouw-ukrudtsbraender?id=2780-1833466&gclid=Cj0KCQjwl6LoBRDqARIsABllMSbC6F_cAg2Spl0VyB6Hed7a50qPWayH-f-1pj9Bp9Rt5DrjkE_21eQaAgoPEALw_wcB

..glemte lige - jeg forbruger ca. 1 gasdåse på en sommer sæson til 50 m2 20x40 cm betonfliser. Det kan godt være lidt besværligt at holde en ordentlig flamme og tryk nok på dåsen når der er mindre end 10-20% gas tilbage. Kan man mon (uden risiko) sætte ny tryk på sådan en brugt gasdåse med en rest gas i, med sin kompresser? 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis