Udendørs strømudtag til markise

Hej

Jeg har et udendørs strømudtag som jeg gerne vil bruge til en markise. Er det sikkert at have et stik i strømudtaget hele året rundt? Jeg tænker på om der kan komme vand ind. 

Mvh P

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kommer an på hvilken stikkontakt, det drejer sig om, og hvordan det er placeret. Normalt er det ikke noget problem. Du har ikke vist noget billede af placeringen, så svaret er generelt.


fase

Der er vist ikke nogen almindelige udendørs stikkontakter der er tætte når der er et stik sat i. Det skulle da lige være CEE men de er nok ikke de mest sexede.

Men jeg vil helt klart anbefale dig at få markisen tilsluttet som fast installation. Du vil vel heller flytte rundt på den? Endvidere er der vel et betjeningspanel og det er sikkert beregnet til fast installation og SKAL så installeres som sådan.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kan en elektriker konvertere strømudtaget til en permanent installation? 

Strømudtaget er lige som dette: https://www.harald-nyborg.dk/p6439/stikkontakt-afbryder-staenktaet

Den model du refererer til, har en udenpå dåse, så en elektriker kan føre et install kabel fra markisemotor til en samling på loftet til det kabel der forsyner stikkontakten. Den udskiftes med en afbryder. Hvis stikkontakten idag forsynes for neden gennem væggen, tror jeg du skal regne med et udvendigt kabel til markisen. Men ja, det kan fikses.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis