plade til ophængning af fladskærm

Hej LDS.

Vi er flyttet i et hus fra 1969, de indvendige vægge er i træplader der ligner gips, samlet på samme måde med spartlinger af samlinger.

Vi skal have vores fjernsyn op og hænge i den type væg, træplade tykkelsen er total ca 14mm og jeg tvivler på det kan holde vores 15kg tv i et tvophæng der kan drejes 120grader fra væggen.

Vi har tænkt på at montere en stor træ plade fra gulv til loft, som vi maler/tapeserer så den vil skille sig lidt ud. Det vil vi gøre for at sprede trækket på væggen og have et fast underlag for montering af tv.

Hvilken type plade bør det være, er det blot en krydsfiner eller mdf plade, kan de holde til det og er de skrue faste?

På forhånd tak for jeres tid og gode råd


Husejer og bliver derfor nødt til at være handyman.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vil mene jeg har samme type vægge. Jeg har lavet en væg på 3,5 meter med hylder fra top til bund med bøger og den holder uden problemer. Har også demonteret en hel væg og der sidder nogle store klammer for hver 15-20 cm, der skulle arbejdes meget for at få pladerne af. Jeg vil ikke være bange for at hænge noget op i en træplade, og slet ikke et fjernsyn.

Hvis det er gipsvæg så skal kan du finde forskallingen. Det sidder under samlinger og for hver 30 cm. Du kan prikke ind igennem gips pladen med en syl, lille skruetrækker eller en dykker for at mærke hvor forskalling er. 

Så skruer du 2 stykker ca. 70  cm lange forskallingsbrædder vandret på så de passer til skruehuller i dit ophæng. Så fordeler du vægten over 3 af væggens forskallinger. Det vil holde mindst lige så godt som en plade fra loft til gulv. 

Der skal bruges 5 x 70 mm skruer som skal have et glat stykke øverst. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Der er 40 cm mellem lægterne, og sømmet fast med ca 10 cm mellemrum. De ser sådanne ud


Husejer og bliver derfor nødt til at være handyman.

Så skal du jo bare bruge 2 stykker på 90 cm, så de skrues ind i lægter. Så er det ikke pladen der holder .



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du kan sagtens montere dit TV direkte i gibs pladerne ! Du skal montere dit ophæng med "expandet roset" plugs så kan det sagtens holde selv til et stort TV

De plugs findes i flere udgaver både plast og metal - jeg har selv brugt dem flere gange og det holder da endnu 😊

Der skal nok være minimum 3 skruer i beslaget for det kan holde ellers kan du jo montere en allu plade med plugs og så montere beslaget i den med maskin skruer/bolte


"AUTOELEKTRIKEREN"
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

I mine øjne er det ikke gipsplader men spånplader, i med en skrue og se hvor meget der skal til før den går løs, inden du bygger noget vildt

Ja det er en form for spånplade, jeg synes bare de virker tynde.

Hvordan finder jeg nemmest lægterne nu hvor jeg på den væg allerede har spartlet og malet?


Husejer og bliver derfor nødt til at være handyman.

Spånplader kan sagtens holde med f.eks. 6 mm træskruer


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Skulle skærmen sidde op mod væggen, ville jeg ikke være betænkelig ved at skrue den fast kun med skruer i spånpladen.

Men trådstartes ophæng kan drejes 120grader ud fra væggen. Sikkert et beslag at denne type: https://www.harald-nyborg.dk/p8721/vaegbeslag-lpa19-464-32-70

Der kommer meget mere belastning på skruerne i det, så der ville jeg som minimum bruge nogle skruer, som slår knuder på bagsiden af spånpladen, som disse: https://www.harald-nyborg.dk/p4422/plugs-sort-pan-5x65mm-pk-25stk

På min arbejdsplads har jeg hængt en 85" skærm op i lignende beslag i 2-pladers gipsvæg. Det hænger endnu efter et par år :-)

Jeg er klar over at det skal dreje ud, men mener stadig det sagtens kan holde med gode skruer- Det er under alle omstændigheder mere holdbart end en ny plade fra gulv til loft, hvis denne ikke fastgøres yderligere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også