Temperatur på indblæsningsluft fra aircon

Vi har en mindre aircon til brug i vores campingvogn, men som vi så også bruger i vores soveværelse. Soveværelset er på 1. sal, så derfor kan det blive meget varmt. Det er  en såkaldt bærbar aircon, hvor selve modulet med motor og køleenhed stilles udenfor, og så går der en slange ind gennem vinduet til indblæsningsenheden. Vi synes, at den har været lidt ustabil - nogen gange kunne den køle ned til 17 grader i rummet og andre gange kun til 21 grader. Udetemperaturen har været nogenlunde den samme. Kom så til at tænke på, om der i indblæsningsluften er en bestemt temperatur, som den burde blæse ind med, mens den køler på fuld knald? En som har et anlæg magen til (og også har haft lidt problemer - den manglede væske) siger, at han mener, at indblæsningsluften skulle være helt nede omkring 2-5 grader, hvilket for mig lyder meget koldt. Vores ligger på 13-14 grader. Det er et mindre anlæg specielt beregnet til campingvogne, så jeg ved godt, at vores soveværelse nok er i overkanten af, hvad den skulle kunne køle ned, men undrer mig bare over, at nogen gange kan den og andre gange ikke.


Kurt B. Andersen
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du prøvet at måle temperaturen i den luft, der blæses ind? Den bør nok være omkring 3-5 grd. ved afgangen fra anlægget.


fase

Det er den temperatur, som jeg har målt til 13-14 grader. Det er så på den enhed, som netop har fået fyldt lidt ekstra væske på, og hvor ham der lavede det sendte et billede, hvor den angiveligt sendt luft ud, som kun var 1,7 grader. Så er det for mig uforståeligt, hvorfor den nu sender det ud med 13-14 grader. 

Det er en Eurom AC7000 magen til den på billedet. Slangen mellem de 2  enheder er på 3 m.


Kurt B. Andersen

Du skriver, at der fyldt lidt væske på. Hvor meget er lidt væske, og hvor meget skal der være på anlægget? Ifølge min ringe viden er det ikke muligt at afgøre, om der er væske nok på ved at måle trykket. Mennesker med forstand på AC anlæg siger, at anlægget skal evakueres for at måle, hvor meget væske der på anlægget. derefter fyldes den korrekte mængde på. Har du prøvet at stille de to enheder på samme niveau ,for at se om det giver en ændring? Du er sikker på at det er dit anlæg, der er målt 1,7°C på?


fase

Det er en uddannet montør, som har haft anlægget på besøg. Det er det anlæg, som jeg p.t. har stående, som fik fyldt lidt væske på. Det var via min søn, at det foregik, og jeg kan ikke lige huske, hvor mange milliliter han fortalte, at pgl. havde konstateret manglede på anlægget, og det skulle så være på det anlæg at temp på 1,7 grader er målt, og det måler jeg så til 14 grader. Jeg har nu mit eget anlæg hos pgl., og det er fordi, det har været lidt ustabilt. Nogen gange kunne det fint køle ned, og andre gange var det ikke til at få under 20-21 grader. Det anlæg som der er blevet fyldt på, var stort set virkningsløst inden der blev fyldt ekstra væske på. Umiddelbart ser det ud til at virke og kan køle ned til 17-18 grader (men det tager forholdsvis lang tid), men det er så denne udblæsningstemperatur, som undrer os. Hvorfor målte han 1,7, når den nu viser 14, og kan man overhovedet sige, hvad den bør/burde være. Der står intet om det i manualen til den. Jeg synes jo selv at 1,7 grad er meget lavt og jo lige på grænsen til frost. 

Men kan det evt. hænge sammen med, at den kan køle et vist antal grader ned, således at han evt. har målt en dag, hvor det var forholdsvist køligt, mens mine målinger er på dage, hvor det er ret varmt, og hvor køleenheden faktisk står og får aftensolen direkte på sig, hvilket jo absolut ikke er optimalt.


Kurt B. Andersen

Jeg sammenligner lidt med anlægget i min bil, som jeg fik repareret. Der blev anlægget evakueret og målt, hvor meget væske der var på. Derefter blev den korrekte mængde fyldt på. Derefter fungerede anlægget som det skulle. Jeg måler en temperatur på omkring 4°C et stykke inde i afgangen.


fase
Annonce
kurta skrev den 16-06-2019 23:43:35

Men kan det evt. hænge sammen med, at den kan køle et vist antal grader ned, således at han evt. har målt en dag, hvor det var forholdsvist køligt, mens mine målinger er på dage, hvor det er ret varmt, og hvor køleenheden faktisk står og får aftensolen direkte på sig, hvilket jo absolut ikke er optimalt.

 Der er netop sådan en sammenhæng. Anlægget har en vis kapacitet der fx gør at den kan køle en vis mængde luft ved en vis temperatur ned til en anden temperatur. Hvis temperaturen ved indtaget hæves vil udgangen hæves tilsvarende. Eller hvis der trækkes den dobbelte mængde luft igennem vil differencen mellem indtag og udgang være det halve.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg har ikke prøvet at stille enhederne på samme niveau, men det må jeg evt. prøve en dag. Jfr. manualen er der dog intet krav om, at de skal være det. På deres opsætningsvejledning er de ikke på niveau.

Har nu i dag prøvet at måle udblæsning ca. kl. 1700, hvor solen bagte lige på køleenheden. Der var indblæsning 16  grader. Kl. 2200 var indblæsning faldet til 14 grader, så det er åbenbart ikke ret meget, at udendørstemperaturen påvirker indblæsningstemperaturen.


Kurt B. Andersen

Sønnike har talt med reparatøren om, hvorfor indblæsningsluften nu typisk er på ca. 14 grader, når den var helt nede på 1,7 grad hos ham. Han er ret sikker på, at der må være en utæthed et eller andet stedet i systemet, som gør at den taber tryk, og så kan den ikke køle med fuld effekt.


Kurt B. Andersen

Hvis der er en utæthed, bør reparatøren kunne finde den. Så vidt jeg husker er det noget med sporstof i kølevæsken og belysning med UV lys. Men burde reparatøren ikke have kontrolleret anlægget for utætheder, da han fyldte væske på.


fase

Anlægget er lidt specielt, idet den slange, som går mellem den udvendige del og den invendige både indeholder  slanger til kølingen og til det elektriske. Så man kan ikke direkte se kølerslangen, da den ligger inde i en anden slange.


Kurt B. Andersen
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis