HFI relæ slår fra- mystisk

Mit HFI relæ begyndte pludselig at slå fra om natten. Jeg har fundet ud af hvilken sikringsgruppe der er årsagen. Og nu slår HFI relæet fra hver gang jeg slår den sikringsgruppe til. Det underlige er bare, at HFI relæet også slår fra, hvis Sikringerne er taget ud af sikringsgruppen. Jeg har skiftet sikringsgruppen ud til en nyere med automatsikringer. HFI relæet Slår stadig fra når jeg slår sikringsgruppen til. Der er ingen problemer med de andre sikringsgrupper. Håber nogen kan hjælpe.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis der er en overgang i mellem nul og jord på denne gruppe, vil HPFI-relæet fortsat slå fra, selvom sikringerne er taget ud.

Vi har haft en del regn på de sene aftentimer, samt om natten den seneste uge. Hvis der fx kommer vand i udendørs elinstallationer vil dit HPFI-relæ slå fra. Det kunne derfor være nærliggende at undersøge, om den pågældende sikringsgruppe forsyner udendørs installationer. 

Hvis gruppen forsyner fx en vaskemaskine kan defekt varmelegeme også være årsag til afbrudt HPFI, men i 8 ud af 10 tilfælde er det (efter min egen erfaring) altid udendørs installationer. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

bygger skrev den 15-06-2019 12:02:10

Mit HFI relæ begyndte pludselig at slå fra om natten. Jeg har fundet ud af hvilken sikringsgruppe der er årsagen. Og nu slår HFI relæet fra hver gang jeg slår den sikringsgruppe til. Det underlige er bare, at HFI relæet også slår fra, hvis Sikringerne er taget ud af sikringsgruppen. Jeg har skiftet sikringsgruppen ud til en nyere med automatsikringer. HFI relæet Slår stadig fra når jeg slår sikringsgruppen til. Der er ingen problemer med de andre sikringsgrupper. Håber nogen kan hjælpe.

Det lyder somom den pågældende sikring dækker over eventuel udendørsbelysning eller lignende og du har vand i din elinstallationer. Hvis du har nogle lamper i et bed eller lign, kan du frakoble dem enkeltevis og slå sikringen på, til du finder syndere.

Som bonusråd vil jeg anbefale dig at skifte dit HFI (300mA) til et HPFI (30mA) for god ordens- og sikkerhedsskyld. 

Håber dette hjalp!

Med venlig hilsen
Elektrikeren!



Mvh. Steffen H. L. Fonvig
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis