Valg af sand og fald ved overdækket terrasse.

Hejsa.

Jeg skal til at lave ny belægning på min overdækkede terrasse og har valgt at lægge keramiske fliser. Jeg har fjernet gammel terrasse og underlaget er nu hårdt sand, samt der er nogle større huller der skal udfyldes efter sandkasse og opbevaringsrum. jeg er i tvivl om hvor vidt jeg skal starte med at smide et lag stabilgrus på først og så afrettersand til sidst, eller om jeg bare kan  fylde op med afrettergrus og derefter afrettersand. ? Der er ca. 10-15cm.

Næste spørgsmål er så, hvor vidt jeg skal lave fald på terrassen når den er overdækket og hvis ja, hvor meget fald. ? Ved der normalt skal være 1,5cm pr. meter, men er det nu også nødvendigt når den er overdækket.? Terrassen bliver ca. 4x8m og jeg har tænkt at forhøje terrassen lidt og bygge en lille støttemur op med kantblokke. Billeder er vedhæftet.

Håber at der er nogen der kan komme med nogle gode råd. :-)

På forhånd tak.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du bør nok støbe fliserne fast. Du kan nøjes med at lave fald på den yderste meter.


 

altid en smule fald da regn kan blive blæst ind og vi fortrækker det løber væk fra soklen ( huset ) 1,5 cm fald pr meter lyder fint og jeg ville sætte dine kantblokke i lidt beton med 15 cm kant fra sten bare så de ikke skrider   og så længe det kun er en terrasse ville jeg bare fylde dine huller med grus ( afretnings grus ) og stampe det godt og grundigt for det skal jo ikke bære noget super tungt som biler aller andet i den dur   

Hej Rico. 

Mange tak for svar. Ok så jeg kan nøjes med grus på 0-8mm, men er det ok at højden så bliver 10-15cm med gruset.? Har læst at det max. må være 5cm, men det er måske kun relevant hvor der er større belastning.?

Er det fint at faldet bare er fra hovedhuset ud mod græsplænen eller skal det også være fra vinklen og ud.?

Pft. Allan

ja så længe det kun er nogle huller og en lille terrasse kan du godt slippe afsted med det bare du stamper grundigt . og fald ud mod græsplænen er fint , bare det væk fra soklen 

tjaa det vil jeg gå udfra det er , da afrettegrus også er 0.8mm  dog har jeg ikke selv brugt fyldsand før ( andet end i fuger eller sandkassen ;)   ) 

og husk at lave lidt overhøjde på belægning til dine kantsten for fliserne synker en smule med tiden , og da kantstene står i beton synker de en del mindre så læg fliserne en 0.5 cm højere så ender du ikke med belægningen ligger lavere om nogle år

Nu skriver Du keramiske fliser,mener du klinker som man bruger i badeværelse. Bryggers og lign rum. For i så skal du have støbt en betonplade hvorpå de så lægges i fliseklæb.


Rico-GDS skrev den 20-06-2019 13:18:49

og husk at lave lidt overhøjde på belægning til dine kantsten for fliserne synker en smule med tiden , og da kantstene står i beton synker de en del mindre så læg fliserne en 0.5 cm højere så ender du ikke med belægningen ligger lavere om nogle år

 Tak for svar. Jeg prøve at studere lidt ift. sandet og tager højde for, at det nok synker lidt.:-)

mfrost skrev den 20-06-2019 14:33:11

Nu skriver Du keramiske fliser,mener du klinker som man bruger i badeværelse. Bryggers og lign rum. For i så skal du have støbt en betonplade hvorpå de så lægges i fliseklæb.


 Hejsa. 

Ja det er 60x60x2 cm fliser og ved godt, at man gør det på den måde indendørs, men har læst mig frem til, mange steder efterhånden, at de sagtens kan lægges i sand hvis det skal bruges som belægning udendørs. Tvivler også på, at de bliver støbt ned, når de f.eks. bliver brugt som belægning rundt om et helt hus. 

Vh. Allan

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis