Skifte bundventil i indmuret badekar

Som overskriften antyder har jeg et indmuret badekar, hvor jeg gerne vil sætte en messing bundventil i. Kan jeg det, når jeg ikke kan komme ind under karet?

Derudover har jeg et problem med en bundventil til min håndvask. Jeg har købt en Vola A62 bundventil, og når jeg monterer den i håndvasken, er det ligesom om, der mangler lidt dybde - når gevindet er skruet helt sammen, sidder bundventilen stadig løs og kan løftes ca 1 cm op og ned. Skulle jeg i virkeligheden have købt en A63? Og kan jeg redde mit fejlkøb ved at montere en plade under vasken og dermed skabe ekstra dybde (det er ikke synligt)?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I dit badekar er bundventilen skruet fast med en møtrik på undersiden, og røret til afløbet er monteret på bundventilen. Så jeg vil anse det for en umulig opgave at skifte bundventilen uden at have eller lave adgang til undersiden af badekaret.

Med hensyn til bundventilen til håndvasken er forskellen til de to, du nævner, så vidt jeg kan se kun den at den ene er med overløb og den anden uden overløb. Har du husket at montere både den tynde pakning i vasken og den tykke pakning mellem vasken og møtrikken under vasken?



fase

Ok tak for svar ift badekar. Jeg lader det være, som det er så.

Jeg er ret sikker på, jeg har monteret alt. Der var i hvertfald ikke noget tilbage i pakken. Når jeg kigger på A62 v A63 - er der så netop ikke forskel på dybdemålene? Har vedhæftet monteringsvejledningen.


Indbygningsmålene er da ens, så det ændrer ikke noget at have valgt en anden. Men kik lige en gang mere på monteringsvejledningen. Der er forskel på om der overløb indbygget i vasken eller ej. Hvis der ikke er overløb skal du bruge VR1795 & A62: Se tegningen


fase

Og det er så ikke på lager nogen steder i messing - nu spørger jeg lige (dumt måske) - kan man se mellemstykket, for ellers kan jeg jo lige så godt bare købe det i krom, som er på lager?

Ja, hvis du bukker dig ned og kikker ind undervasken, vil du kunne se mellemstykket. Det er jo synligt af den simple grund, at det sidder mellem bunden af vasken og møtrikken. Se monteringsvejledning.


fase

Perfekt - der er lukket den vej ind pga badmøbel, så jeg bestiller en i krom

Toiletrens er ret effektivt til at fjerne krom, hvis du vil have messing. 

Og når du så har fjernet kromen, så er messingen klar til at bliver grøn af ir. Det bliver det ikke kønnere af.


fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis