Presseværktøj til rør, f.eks. Geberit??

Nu er det tiden, hvor man passende kan få lavet lidt rør.

Jeg har tidligere stået og skåret gevind og skruet og skruet.

Alupex har jeg også prøvet.

Nu kigger jeg på Geberit presrør og lignende systemer.

Men presseværktøj koster dyrt.

Er der nogen, der kan gennemskue, om en af disse pressetænger kan bruges til f.eks. Geberit forzinket jernrør og rustfrit rør?

Der kræves tilsyneladende værktøj med M-profil. Hvad er det??

Et par links til tænger, der er til at betale:

https://www.ebay.de/itm/Profi-Rohrpresszange-Presszange-Pressbacke-Pre%C3%9Fzange-f%C3%BCr-V-Kontur-V15-18-22-28mm/253686619360


https://www.ebay.de/itm/16-32mm-Hydraulische-Presszange-Verbundrohr-Rohr-Presszange-20mm-FREE-SHIPPING/254238972219?hash=item3b31d2d93b:g:RX0AAOSwhJNc5D5Q


Vile



7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er helt rigtigt Bent.

Men i teorien skal pressekæberne vel have den rigtige facon/ udfræsning, og værktøjet skal kunne presse med en kraft tilstrækkeligt høj til at røret deformeres på den rigtige måde.

Jeg er helt ny indenfor teknikken. Hidtil har jeg kun crimpet kabler.

Men halløj, her ser det ud til, at man kan få mere eksakte informationer om teknikken:

https://ao.dk/globalassets/1-om-ao/produkter/produktinfo/juridisk/teknisk-manual-ao-pres.pdf


Der hvor jeg har set presseteknikken med vandrør, har rørene været rustfrit stål og presfittings var messing.

Min egen bolig har den slags vandledninger, og presseværktøjet var en ordentlig møghund, det lignede mest en overdimensioneret rørtang med hydraulik.


Annonce

Hvis du skal investere i det, skal du tænke på størrelse, det er jo ikke alting der er lige stræk, der er også besværlige stæder fx skabe osv.

Rustfrit og presrør af messing har jeg set.

Men fik for et par år siden installeret fjernvarme, og her havde man anvendt både rør og presfittings i rustfri og med gummi tætnings O-ringe til brugsvand.

Til det lukkede system brugte man galvaniserede stålrør og presfittings ligeledes i galv. stål med O-ringe til tætning.

Jeg synes egentlig systemet virker meget tilforladeligt.

Nogen foreslår leje af værktøj. Men det kræver god planlægning og transport fra og til.

Andre siger køb nyt hundedyrt, brug det og sælg igen bagefter med et mindre tab. Bliver i heldigste fald billigere end leje.

Men jeg har det sådan, at når jeg først har anskaffet mig et godt stykke værktøj, vil jeg helst ikke af med det igen. 

Så nu har jeg købt et godt brugt presseværktøj fabrikat Viega / Von Arx PT3AH (Schweiz) medsamt Nussbaum V-pressekæber i størrelserne 15, 18, 22, 28 og 35.

Og derudover et sæt Geberit M-pressekæber i størrelserne 15, 18, 22 og 28

Så har jeg valget mellem forskellige fabrikater og størrelser. Og prisen var god.

Hvis maskinen skulle bryde sammen, hvad der nu ikke er noget, der tyder på, har jeg stadig pressekæberne. 

Det er nu også "en stor møghund". 

Bøjlen medfulgte ikke. Det er kun for at anskueliggøre størrelsen.

:-)


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis