Opdateret forum

Efter længere tids arbejde er den bagvedliggende forumsoftware på LDS blevet skiftet ud! En stor ting, selvom det syner af lidt på overfladen    

Det er et meget omfattende arbejde, at skifte forummet og det bliver gjort i flere etaper for at mindske risikoen for fejl pga. omfanget af kode.

Første etape er færdig og LDS er netop blevet opdateret. I kan ikke se de store forandringer på overfladen, fordi fokus har været på den bagvedliggende kode. Det betyder at vi fremover ikke er låst af gammel software. I næste etape kan der fokuseres på det synlige og på kommende, længe ventede funktioner. 

Af nyheder i første omgang kan bl.a. nævnes:

  • Hurtigere forum og vi kommer af med 10 år gammel kode   
  • Markering i et indlæg, hvis det er skrevet af trådstarter
  • Markering i tråd hvis en bruger er slettet (for forladt LDS)
  • Spam-kontrol: Flere begrænsninger mht. hvor mange tråde og hvor mange indlæg nye brugere kan skrive
  • Listerne med "Ulæste indlæg, Aktive indlæg mv." er blevet hurtigere


Skriv MEGET gerne her (eller via kontaktformularen), hvis I oplever problemer eller noget der ikke er som det skal være.


Mvh. AllanE
Efter længere tids arbejde er den bagvedliggende... Vis hele indlægget
104 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Er der stadig nogen der oplever problemer med at indlæg ikke markeres som læst?

MLU: Kan du give et eksempel på (præcist) hvor du klikker, når den hopper ned til nyeste indlæg? Det bør nemlig ikke ske på mobil, medmindre man klikker på "nyeste indlæg" i oversigten over fora eller på den "lille grå knap".

PeterR: Vi har brugt er standard-forum i mange, mange år. Det er et modul ovenpå platformen DNN (tidligere Dotnetnuke) og har gjort det godt i alle de år. Jeg har brugt en del energi på, at finde et nyt forum der kan bruges, men det er ikke lykkedes. De fleste er ofte overkomplicerede og/eller er lavet som et "stand-alone system", dvs. det passer ikke sammen med resten af LDS.

Så beslutningen blev, at udvikle et forum selv. Det er en stor mundfuld, så opgaven er brudt op i flere bidder. I første omgang har jeg bygget ovenpå den gamle datastruktur, dvs. udviklet en ny brugerflade/frontend og backend, der trækker data fra den eksisterende database. Dermed slipper vi også for import/migrering af data i første omgang.

Det er måske en lidt kedelig/konservativ taktik, fordi det er sjovere at lave noget HELT nyt. Men til gengæld er der ikke så stor risiko for, at det går galt på denne måde og det kræver ikke en meget, meget omfattende testperiode. Det gamle forum og det nye har faktisk kunne køre samtidigt, side om side, mens det er blevet testet og det er en stor fordel.

Efterfølgende er det langt nemmere at lave ændringer i datastrukturen og i designet + nye funktioner.


Mvh. AllanE

Jeg har bare taget fra start siden og trykket på et indlæg.. Dvs de nyeste indlæg som er vist. 

Ellers så gjorde den det også da jeg skulle ind på det her indlæg via forum oversigten... 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hej Allan.

Nu er tråde jeg har læst kommet over i tråde jeg deltager i. det var vel ikke meningen?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 28-06-2019 06:05:03

Nu er tråde jeg har læst kommet over i tråde jeg deltager i. det var vel ikke meningen?

Kovas, vil du prøve en gang mere? Jeg tror det er løst nu.

MLU: Meningen med listen på forsiden er, at vise de nyeste aktiviteter på LDS og linke direkte til dem (f.eks. et nyt indlæg, projekt mv.). Men ideen er god, at der for forumindlæg altid linkes til nyeste ulæste indlæg i tråden i stedet for. Jeg vil se om det kan lade sig gøre.


Mvh. AllanE

Hej Allan.

Ja nu køre det igen super.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
AllanE skrev den 27-06-2019 08:44:52

Er der stadig nogen der oplever problemer med at indlæg ikke markeres som læst?

På siden med "Aktive indlæg" forsvinder udråbstegnet kun på nogle af de emner jeg har læst, på andre bliver de, selvom jeg læser dem flere gange og opdaterer siden. Bruger Firefox på pc.

Edit: På side 1 virker det nu, men ikke på side 2. Har to sider på "Aktive emner- sidste 24 timer"

Savner en "Side-vælger" i toppen af tråden, så man ikke behøver at scrolle helt til bunden for at kunne springe til sidste side.


EDIT Edit : Nå nu virker det heller ikke på side 1 igen, hmm mystisk.

@AllanE vildt. har været det samme igennem, dog bare for at havne i et andet forum, som jeg ikke selv skrev. 

Jeg stod med et forum i et format der hed snitz, med noget microsoft backend database, ODBC. Virkede ikke godt, havde 5000 indlæg, ville dog ikke selv lave et nyt forum, men tog det mange af de andre kørte på, vBulletin. Kunne sku bare ikke gennemskue deres datastruktur på databasen, der efter 23 om aftenen når der endelig kom lidt ro i huset. vBulletin kunne opgradere phpBB, og deres datastruktur kunne jeg gennemskue, så jeg fik konverteret alt data med noget hjemmegjort C# kode så phpBB kørte med alle mine / vores indlæg, og så prøvede jeg at lade vBulletin konvertere det. Efter lidt tyggeri, og lidt index check / rep. kom det nye forum op og spille. Det eneste der ikke kom over var smileys og brugernes password. Det kunne ikke konverteres (MD5 + dobbelt salt mindes jeg), brugerne skulle bruge funktionen, "jeg har glemt mit password". 

Har du genbrugt css, eller har du omskrevet den.  Det må også være lidt sjovere at kæmper for >1/2 million indlæg end for skaldede 5000 som jeg havde.

Jeg håber aldrig facebook får skovlen under denne type forum, for det er da noget rigtig møg på følge og genfinde siden. 

Hvad er det nye lavet i af sprog og teknologi.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Lige en opdatering herfra: Der er blevet lavet en hel del siden sidste indlæg. Listen er lang og kedelig   så jeg vil ikke remse det op her. Meget er hastighedsoptimering og søgemaskineoptimering.

Hvis I stadig oplever problemer med "læste / ulæste", så skriv lige igen her.

PeterR: Det er sjovt! LDS har taget præcis samme tur, fra Snitz, phpBB, vBulletin til Active Forums (på DNN) og nu egenudviklet. Også de dobbelt saltede passwords var et problem, men det kunne dog løses af et geni af en koder, der hjalp mig. I denne omgang er CSS genbrugt og HTML-struktur er overført til det nye. Vi bruger stadig DNN (tidl. Dotnetnuke) som CMS, men forummet er kodet i C# + Web API. Frontend er lavet med Razor, som virkelig kan anbefales. Det har dog krævet lidt kreativitet, fordi CMS'et stadig bruger ASP.NET "webforms". Måske skulle jeg lave en "Bag LDS"-indlæg, hvor jeg går lidt mere i detaljer? - det kan være at andre også synes det er interessant, at høre hvad der sker bag scenen. Det er faktisk meget sejt   og mere omfattende end mange tror   


Mvh. AllanE

Det sidste var meget teknisk. Men for os almindelige brugere kunne det også være rart med en lille artikel om hvad de forskellige tegn i oversigt kan bruges til. Den grønne mand, udråbstegnet f.eks.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hold op det der er bare total sort snak for mig   Til gengæld synes jeg forumet her virker fint på alle leder og kanter.   

Der er yderligere 44 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis