Opdateret forum

Efter længere tids arbejde er den bagvedliggende forumsoftware på LDS blevet skiftet ud! En stor ting, selvom det syner af lidt på overfladen    

Det er et meget omfattende arbejde, at skifte forummet og det bliver gjort i flere etaper for at mindske risikoen for fejl pga. omfanget af kode.

Første etape er færdig og LDS er netop blevet opdateret. I kan ikke se de store forandringer på overfladen, fordi fokus har været på den bagvedliggende kode. Det betyder at vi fremover ikke er låst af gammel software. I næste etape kan der fokuseres på det synlige og på kommende, længe ventede funktioner. 

Af nyheder i første omgang kan bl.a. nævnes:

  • Hurtigere forum og vi kommer af med 10 år gammel kode   
  • Markering i et indlæg, hvis det er skrevet af trådstarter
  • Markering i tråd hvis en bruger er slettet (for forladt LDS)
  • Spam-kontrol: Flere begrænsninger mht. hvor mange tråde og hvor mange indlæg nye brugere kan skrive
  • Listerne med "Ulæste indlæg, Aktive indlæg mv." er blevet hurtigere


Skriv MEGET gerne her (eller via kontaktformularen), hvis I oplever problemer eller noget der ikke er som det skal være.


Mvh. AllanE
Efter længere tids arbejde er den bagvedliggende... Vis hele indlægget
104 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad betyder den lille grønne taleboble til venstre for overskrift i oversigten. De fleste indlæg har den med et udråbstegn med enkelte er uden. 

Jeg har før ønsket mig en måde at kunne klikke på en knap ved et indlæg så den forsvinder fra >ulæst< Så behøver men ikke at gå ind i de tråde hvor man ved de ikke er interessante for mig. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

je_ns: Vil du tjekke IE én gang mere? Jeg er ret sikker på, at det er løst nu - jeg har testet det og kan godt skrive indlæg i IE her på LDS nu.

Den grå pil....ja, den trænger vist til en kærlig hånd   Meningen er, at pilen skal hoppe til det første ulæste indlæg - og dermed kun vises, når der ér ulæste indlæg.

Men i praksis hopper knappen rent teknisk til "det seneste læste indlæg". Der ligger udfordringen nok, for knappen tager ikke hensyn til om der rent faktisk ER nye indlæg.

Det skal selvfølgelig ændres, så det bliver en reel "Vis mig første ulæste indlæg"-knap. Men det er mere komplekst end man lige umiddelbart skulle tro, for med 600.000 indlæg kan man ikke lave en detail-log over hvilke indlæg hver eneste af de 50.000 reg. brugere har læst. Det vil blive meget sløvt i brug. Derfor er det lavet som en kombination af detail-log trådene (id for nyeste læste indlæg) og evt. en dato for klik på knappen "marker alt som læst".

Men alt kan lade sig gøre og det skal nok blive løst   


Mvh. AllanE

ev elmand: Ikonerne viser om der er ulæste indlæg i tråden eller ej. Udråbstegn betyder at der er nye indlæg. Ikke særlig intuitivt, men vi har aldrig kunne rette det før nu. Måske er det bedre, at det er sort/hvid ikon hvis læst og farvet, hvis ulæst (ligesom på forumoversigten?

God ide med en "Marker denne som læst"-hurtigknap fra oversigtsiden. Jeg skriver den på ønskelisten.


Mvh. AllanE
AllanE skrev den 17-06-2019 13:25:10

je_ns: Vil du tjekke IE én gang mere? Jeg er ret sikker på, at det er løst nu - jeg har testet det og kan godt skrive indlæg i IE her på LDS nu.

Den grå pil....ja, den trænger vist til en kærlig hånd   Meningen er, at pilen skal hoppe til det første ulæste indlæg - og dermed kun vises, når der ér ulæste indlæg.

Men i praksis hopper knappen rent teknisk til "det seneste læste indlæg". Der ligger udfordringen nok, for knappen tager ikke hensyn til om der rent faktisk ER nye indlæg.

Det skal selvfølgelig ændres, så det bliver en reel "Vis mig første ulæste indlæg"-knap. Men det er mere komplekst end man lige umiddelbart skulle tro, for med 600.000 indlæg kan man ikke lave en detail-log over hvilke indlæg hver eneste af de 50.000 reg. brugere har læst. Det vil blive meget sløvt i brug. Derfor er det lavet som en kombination af detail-log trådene (id for nyeste læste indlæg) og evt. en dato for klik på knappen "marker alt som læst".

Men alt kan lade sig gøre og det skal nok blive løst   

 Ja nu virker det, så du kan godt klappe dig selv på skulderne   

mvh, samt tak for indsatsen.

Jens


Vi prøver igen, i morgen --

Godt!

Er der iøvrigt nogen af jer, der har oplevet et I får en tom side, når I prøver at se et indlæg?

Menuen og alt andet på siden bliver stadig vist, bortset fra tråden.

Jeg ser rigtig mange fejl i loggen, men kan ikke genskabe problemet selv. Så sig MEGET gerne til, hvis I oplever det. Og ekstra godt, hvis I har lagt mærke til hvilken side/indlæg der er tale om.


Mvh. AllanE
Annonce

Jeg måtte gå et par skridt tilbage pga. ovennævnte fejl og lave hele siden med visning af indlæg/tråd om. Det er gået lidt stærkt, fordi mange er blevet ramt. Så sig endelig til, hvis I oplever fejl, som jeg ikke har fanget i testen.

Jeg krydser fingre for at det virker bedre nu.


Mvh. AllanE

Kunne du måske gøre sådan at man som standard IKKE tilmelder sig mails ved nye indlæg, så man enten aktivt skal klikke ja til det, eller i sine indstillinger kan vælge hvad der skal være standard.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jo! Det bliver lavet om snart. Jeg kører test på et nyt notifikationsystem, som jeg tror at alle I "stambrugere" bliver glade for!

Ideen er, at man får notifikationer i LDS (som på Facebook) og derudover kan få emails, når nødvendigt. Dvs. ikke nødvendigvis hver eneste gang der er et indlæg, men f.eks. dagligt eller ugentlige opsummeringer. 

Email-delen er ikke færdig endnu, men jeg har selv brugt notifikationsdelen i en udviklingsversion i noget tid nu - det er rigtig godt!


Mvh. AllanE

alle tiders

Hvis det skal være helt optimalt for mig, så skal man som standard ikke modtage en eneste mail, overhovedet, med mindre man aktivt beder om det. Og det gælder i øvrigt generelt på nettet. jeg synes det har taget overhånd hvad man modtager mails om.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg er enig. Det er et årelangt ønske her på LDS, at få et andet system - vi har bare været låst indtil nu.

Den første version af LDS sendte én mail ved nye indlæg i en tråd og ikke mere. Derefter stoppede den emails vedr. en tråd indtil man havde besøgt siden igen. Det virkede faktisk meget godt.

Vi har tidligere prøvet at slå fluebenet fra som standard. Effekten var, at mange (primært nye) brugere ikke opdagede svar på deres indlæg. Derfor døde trådene.

Med det nye system er det målet markant færre emails. Jeg skriver en ny tråd om det, når det er klart.



Mvh. AllanE
Der er yderligere 74 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis