Mørkbejdse møbler ?

Jeg har et ældre - lidt slidt, men ellers rimeligt pænt spisebord samt en skænk i lakeret fyrretræ. Er det muligt at mørkbejdse disse med et pænt resultat, - måske så det ligner lidt hen af mahogni ?! Jeg ved det lige skal slibes lidt af inden jeg går i gang, men hvordan skal jeg så gøre derfra ?
- Håber der er nogen der kan hjælpe mig, og det ville da være rart hvis der var nogle der allerede har prøvet det, så jeg kunne høre lidt om deres resultater...
På forhånd tak.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har et par møbler der er lakeret, og dem vil du gerne give bejdse. Du skriver: "Jeg ved det lige skal slibes lidt ...". Nej, der skal slibes helt ned til træet! For ellers bliver resultatet skjoldet.

1) Du skal have fjernet lakken helt, med masser af slibearbejde.

2) Når du har slebet møblerne godt af, bør du nok pensle dem over med vand, så fibrene rejser sig. Når træet er tørt, sliber du med fint sandpapir. Børst træet godt af - eller støvsug det.

3) Nu er træet klar til at blive bejdset. Jeg synes du skal bruge spritbejdse. Men forinden har du blandet bejdsen, så du er sikker på, du har nok. Og så bør du prøvebejdse på et stykke fyrretræ, for at se om resultatet bliver som du ønsker.

4) Når bejdsen er helt tør, skal møblerne lakeres. Bejdsen i sig selv er ikke nok - i øvrigt smitter den også af. Lakken bør være to-komponent. Ikke det vandbaseret med gråfilter. Så kommer det til at se forfærdeligt ud. Du bør lakere to gange.

Det er altså et lidt større arbejde, du skal til. Så god arbejdslyst :-)

M.v.h.
Svend Erik Bertelsen

Svend Erik

Bygningssnedker

Jeg har selv for nylig bejset et fyretræsbord, men jeg brugte færdig blandet vandbaseret bejse i nød, den bliver helt mørk når den tører og er let at arbejde med. Bagefter lakerede jeg bordet 4 gange med en silkmat lak, enkeltkomponent. Flot og meget slidstærkt resultat

Mvh

------------------
Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis