valg af stålkvalitiet

Hej

Jeg er endnu engang ved at bevæge mig langt udover min viden og fag.

Skal burge nogert stål, gerne noget jeg ved hvad er og ikke bare bonde jern fra brugsen :)

Krav/ønsker:

Skal kunne bearbejdes i dreje bænk.

Skal kunne fåes som rundjern 8-12 mm

Skal kunne hærdes til en god hårdhed, af mig selv.

Skal kunne købes af en dødelig som mig :)


Kan se mange bruger chrome nikkel til lige mit projekt, men et også sjældnt de er hærdet nok til mig.


Mange tak

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det såkaldte fodstål / meterstål er rimelig nem at drej i, og nem at hærde.

Vil du købe det på Ebay og lignende, så søg efter silver steel


Vi prøver igen, i morgen --

Hej

Skal det olie eller vand hærdes?

Gider ikke købe jern på nettet, akkurat lige så nemt at bestille ved sanistål eller smeden.

Prisen er ikke så vigtig,det er alligevel til noget traktorværk, her er penge ikke meget værd alligevel

Hvad hedder sådan noget hvis man skal købe det herhjemme?

Fik jeg nævnt at det gerne skulle kunne sej hærdes/gennemhærdes



https://www.sanistaal.com/da/produkter/staal-og-metaller/blankt-staal/blankstaal-meterstaal/c-10.50.90


det du henviser til jens, det er dette her ?

Findes der noget bedre?

Fod/meter-stål kan både hærdes i vand og olie, men skal efterfølgende "indsættes"

Det bliver hårdest hvis det køles i vand, som jeg husker gennemhærder det.

Men vil nok ikke kunne kaldes sejhærdet..

Som jeg husker det er fod/meter-stål det sammen som Arne stål

Skal du over i noget der kan sejhærdes, kunne det være cromnikkel af en slags, men ikke så nemt at hærde selv.

Men nu er jeg langtfra ekspert i ståltyper, og hærdning så vi må håbe der er andre der byder ind.


Vi prøver igen, i morgen --

På tysk hedder det Silberstahl og har DIN/ISO koderne 115CrV3 eller 1.2210.

Det fås som rundstål, ofte slebet til h6 eller h7 præcision. Du kan hærde det selv (bliver hårdt som glas), derefter skal det anløbes så det også bliver sejt. Det er fremragende til aksler mm.

Hærdning/anløbning foregår ved at betragte farven på emnet under processen, er altså absolut egnet til hjemmebrug.


Annonce

Hej begge 2

Det lyder til det er sådan noget jern jeg skal prøve, i første omgang.

Koster heller ikke det vilde kan jeg se.

kan denne hjemmeside bruges ang. hærdning og anløbning?

http://www.fagteori.dk/materialelaere/varmebehandling-af-staal/haerdning-af-arne-staal.aspx


Det skal gerne hærdes meget hårdt op, men det må bero på lidt forsøg hvor hårdt jeg kan lave det

Ja metoden fra Fagteori kan du fint bruge, men det kræver jo nok en ovn for at holde temperaturen i så lang tid.

Men prøv at lav lidt forsøg med køling i olie om det er ok til dit brug.


Ved ikke med meterstål, men varmer man op med autogen brænder, får man ofte en lidt hårde overflade, ved at slutte af, med at varme med gasoverskud, så giver acetylen lidt ekstra kulstof i overfladen. Har brugt det på Impax og Sverge 21, med ok resultat


Vi prøver igen, i morgen --

jeg må købe en ekstra længde, det aldrig skidt at have godt jern på lager :)

Ideen med at overfalde hærde med autogen, har jeg brugt på andre dele, af ukendt jern.

Et diffenritiale kryds, drejede jeg af og lavede plads til nåle lejer, derefter forsøgte jeg at hærde det med autogen, med gasoverskud. det blev meget hårdt i overfladen (hor nålene løber)

Derefter sleb jeg ganske let på drejebænken, for at det blev helt rundt. Det fungerer ganske godt, og krydsetblev ikke hårdt hele vejen igennem, da jeg frygter det kan give problemer.

På dansk hedder det hos mange åbenbart også sølvstål. F.eks. RS har det:

https://dk.rs-online.com/web/c/slibemidler-og-ramaterialer/ulegeret-stal-ror-plader-og-vinkelprofiler/stalstaenger-ror-og-profiler/

Mht. hærdning/anløbning melder jeg mig igen, jeg har selv gjort det, men skal lige finde opskriften igen.


OK, nu har jeg fundet opskriften.

Sølvstål/Silberstahl/115CrV3/1.2210 hærdes på følgende måde:

Emnet opvarmes til det er rødglødende og dykkes derefter hurtigt i et vandbad mens man bevæger det svagt i små cirkelformede bevægelser. Dykningen skal gøres lodret ved aksler, ellers slår de sig.

Emnet er nu sort/oxideret og hårdt som glas (prøv selv med en fil) og skal nu anløbes. Dertil er man nødt til at slibe overfladen fri på et uvigtigt sted med fint smergellærred så den blanke overflade kan ses.

Emnet opvarmes nu forsigtigt med pauser så man kan se farven på det fritslebne sted. Farveskalaen går fra lysegul (meget hårdt), beige (hårdt og sejt) til rødbrun (sejt) hen til blåt (al hærdning er væk). Når den ønskede farve er nået dykkes emnet i vand igen.

That's it.

Mine egne hærdningen ligger nogle år tilbage, men jeg kan huske at efter et par fejlslagne forsøg gik det supernemt.

God fornøjelse.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis