Stor motor til lille båd.

Hej. Jeg er i gang med bådhandel, hvor jeg vil købe en fiskejolle m. overnatning for 2.

For mange år siden havde jeg en Nordan 21 med en Buhk DV 10. Motoren trak jollen fint med 5-6 knob.

Jeg har set på et par fine Nordan, begge med nyere VP. Den ene med 21 hk. og den anden (min favorit) med 30 hk. 300 timer på tælleren og 4 år.

Det er selvfølgelig fint med et kraftoverskud, men er der nogle ulemper ved en så meget kraftigere motor? Jeg ved godt at hastigheden sikkert ikke bliver meget højere.


Hvad er et hjem uden makrelguf?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det er en deplacementbåd hjælper den store motor ikke ret meget. Mener en tommelfingerregel siger at max. fart i knop svarer til båden længde i vandlinjen i m.


Søren O

Tak for svar.

Det var jeg jo selv inde på. 

Mit spørgsmål gik på om man mener at der er nogle ulemper. Bortset fra et lidt højere brændstofforbrug og en højere anskaffelsespris

En fordel frem for en lille motor kunne måske være i hård modstrøm og modvind? Ligeledes en længere levetid på motor.

Nå, om en uge har jeg taget valget, så må jeg håbe, at jeg har valgt rigtigt ;-)






Hvad er et hjem uden makrelguf?

Det gavner ikke noget med ekstra stor motor.

Den med den rigtige størrelse kører med det optimale omdrejningstal,, og bedst økonomi..

Kun hvis du skal lege slæbebåd, har det nogen mening.


To ulykker kommer sjældent alene.

Tak for svar.

Hvis det nu var et svar, og ikke en belæring ;-))

En "ekstra" stor motor har jeg nu aldrig haft planer om. Men den navnkundige Nordan 21 blev leveret med adskillige typer motorer. Bl.a. Bukh DV 10 og 20. Derfor er der heller ikke tale om den "rigtige" motor til netop den type jolle.

Man kunne forestille sig at de der blev brugt til erhverv, valgte en større motor der skulle køre mange timer under mange vejrforhold.

I begge de to joller jeg skal vælge imellem, er de gamle maskiner udskiftet med Volvo Penta D1-20 og D1-30. Men motorstørrelsen er ikke det der er afgørende for mit valg.


Hvad er et hjem uden makrelguf?

Hvis du takker for at man gør sig ulejlighed med at svare så godt man kan, ved at kalde det en belæring, så synes jeg du en anden gang kan få lov til at finde ud af tingene selv.

Jeg har bestemt ikke lyst til at blive kaldt "belærende" - det lyder som om du mener det er en overlegen og kloge-åge facon jeg har.

Find selv ud af det en anden gang, hvis du ikke kamn sige ordentlig tak.



To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis