12v batteri til en 10,8v maskine

Hej. Jeg har et par blå Bosch 10,8 maskiner som jeg flittigt bruger. Jeg har bestilt nye batterier til dem, men kom til at bestille 12v istedet for 10,8v som maskinen blev leveret med. De passer fint og maskinen kører når jeg bruger dem, men kan det ødelægge maskinerne ved at kører med et batteri med højere volt end maskinen er designet til? 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja du kan god risikere at du overbelaster maskinen, så den brænder sammen, især hvis det nye batteri også er på flere AH.

Men nu er det jo ikke voldsomt mange flere volt, så skal da ikke udelukke at maskinen kan klare det uden problemer.


Vi prøver igen, i morgen --

Hvor stor spænding giver din lader. Den er formentlig beregnet til dit 10,8V batteri. Hvis du bruger den lader, så bliver batteriet ladet til den spænding, som 10,8V batteriet var beregnet til. At der står 2Ah, betyder bare, at du kan køre lidt længere inden, du skal lade igen.


fase

Laderen har et output på 10,8V

Vil det så sige, at batterierne kan bruges fordi de kun bliver ladet op til 10,8V? Og det vil ikke skade maskinen? 

Jeg gider nemlig ikke buge penge på en returlabel, hvis jeg alligevel kan bruge batterierne uden de ødelægger maskinen

Det skader ikke maskinen, men  dit batteri mangler 1,2V i at være helt opladet.


fase
Annonce

Super... Tak for svaret. Jeg tror jeg beholder dem og med tiden udskifte til en 12V maskine :-) 

Jeg har fået fortalt at Bosch med de små blå bare er gået fra at skrive 10.8 V til 12 V på samme serie. Hvis du har et af dine gamle batterier som stadig virker, så prøv at måle spændingen på det efter du har ladet det helt op.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis