380V drift til 230V drift med kondensator, tilslutning

Hej.

Står med en gammel 380V blæser, jeg gerne vil have til at køre på 230v med en kondensator.

Motoren er på 1kw, så har købt en 80uf kondensator til lejligheden. Spørgsmålet er bare om nogen kan fortælle mig, hvordan jeg får tilsluttet de 3 ledninger?

På forhånd tak. :-)


Mvh
Thomas
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal have tilslutninger i klemkassen lavet om så forbindelserne passer med diagrammet på højre side.

Fase og nul tilslutter du hver een af klemmerne (valgfrit). Den ene ledning fra kondensatoren tilsluttes så den sidste klemme. Endelig skal den sidste ledning fra kondensatoren til enten fasen eller nul. Tilslutter du sidstnævnte fasen og motoren kører den forkerte skal den flyttes over på nul - og omvendt. 

Regn ikke med at den har samme trækkraft som før. 

Skulle det vise sig at motoren under drift bliver lige lovlig varm er det muligt at kondensatoren skal være et nummer større eller mindre.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

TAk for hurtigt svar, så faldt 10-øren for mig hvordan diagrammet hænger sammen med hvordan den faktiske tilslutning skal være. :-)

Har læst andre indlæg med samme opgave, så er bekendt med varmen og nedgangen i driften.

Det der så kan gøre det til en lille udfordring at mærke om den er blevet varm er, at den skal sørge for træk gennem en kafferister, hvor temperaturen er op til 300 grader i tromlen.

Heldigvis er motoren ekstern ift. der hvor luften kommer igennem.


Mvh
Thomas

Det må da være noget af en kafferister..


En anden metode til at finde ud af om kondensatoren passer er at måle strømmen der til de tre motorklemmer. Der skal bemlig være balance. Det er ubalancen der gør at der afsættes carme i motoren. Det kræver så at man har et tangamperemeter....


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

kermit bare en spædningsmåling eller strømmåling? 

Et tangamperemeter måler strøm.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Annonce
Kermit_369 skrev den 13-06-2019 14:56:01

Det må da være noget af en kafferister..

Det er en 10-kilos, så kan riste cirka 40 kilo grønne bønner i timen. :-)

 


Mvh
Thomas

Ok, spændende!

Hvis nu der opstår behov for at kunne regulere hastigheden kan du jo istedet for kondensator-løsningen istedet anskaffe en frekvensomformer. De er ikke ret dyre når det er til sådan forholdsvis lille motor. Og disse små omformere kører nemlig på  230V. Med sådan en taber man heller ikke trækkraft og man får masse muligheder med hastighedsregulering, start/stop, nødstop og sikkert en masse andre ting. Har somme tider set dem på dba og g&g.

Men nu kan du jo starte med kondensatorløsningen så kunne frekvensomformeren jo være en mulig opgradering.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369 skrev den 14-06-2019 11:11:07

Ok, spændende!

Hvis nu der opstår behov for at kunne regulere hastigheden kan du jo istedet for kondensator-løsningen istedet anskaffe en frekvensomformer. De er ikke ret dyre når det er til sådan forholdsvis lille motor. Og disse små omformere kører nemlig på  230V. Med sådan en taber man heller ikke trækkraft og man får masse muligheder med hastighedsregulering, start/stop, nødstop og sikkert en masse andre ting. Har somme tider set dem på dba og g&g.

Men nu kan du jo starte med kondensatorløsningen så kunne frekvensomformeren jo være en mulig opgradering.

 Tak, det vil jeg lige skrive mig bag øret, for det er der behov for.


Mvh
Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis