Kompostkværn til liguster - fungerer det?

Jeg overvejer om en kompostkværn kunne gøre det lettere at komme af med hækaffaldet. Har læst mig til at modeller med knive gøre det mere findelt og komposterbart, end dem med valse. 

Men kan maskinerne æde den bløde hæk? Rigtige grene kan jeg forestille mig køre ned i maskinen, men når de er bløde og varierende længde, hvordan fungerer det så? Propper man det ned i maskinen, som i en kødhakker? 

Hvis det virker, er der nogen bud på hvilke maskiner der er gode?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En maskine med knive ordner fint din ligusterhæk.


fase

Du kan jo også gøre som min nabo gør , kører hen over hækafklippet med græsslåmaskinen og derefter skubbe det godt hakkede hækafklip ind inder hækken , det giver en dejlig krummemuld , kan kun anbefales.............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Jeg har også ligusterhæk, jeg køre hækafklippet over et par gange med havetraktoren, der er med bioklip, så er det så findelt at der fordeler sig ned i græsplænen.


Vi prøver igen, i morgen --

..eller køre hen over hækafklippet med opsamler på plæneklipperen - så har man et godt produkt til surbundsbede.   

uldal skrev den 14-06-2019 09:49:52

Æhhh? Skyder de stumper ikke. En liguster bryder sig ved rodskud.

 Det har jeg aldrig været ude for, og har da i mange år bare kørt det over med plænetraktoren, men det bliver jo også helt findelt.

Og skulle der komme skud i græsplænen, overlever de nok ikke den jævnlige græsslåning.


Vi prøver igen, i morgen --

Nok er liguster nemme at stiklingeformere, meen de er dog ikke som kvik(sene)græs.    

En opfølgning: Jeg købte en Stihl GE 150, der har knive på en roterende skive. Robust udførsel, og den åbnes nemt for at rense i tilfælde af stop. 

Den laver ganske fint smulder, der er nemt at fordele efterfølgende. Eneste ulempe jeg er stødt på indtil videre, er at indføringshullet er ret tillukket så rigtigt bløde ting, skal proppes ned med en glat pind. Til gengæld sørger lukningen for, at grenstumper m.v. ikke hopper op igen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis