Lyddæmpere varmegenvinding flex eller fast

Jeg står og skal have installeret rørfæring til varmegenvinding, og i den forbindelse har jeg brug for lidt input til lyddæmpere.

Skal disse være faste (spiro) eller flexible lyddæmpere?

Er der nogle der har nogle erfaringer/holdninger til dette?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville helt klart vælge faste lyddæmpere. Det drejer sig om at få en effektiv lufttransport og jo glattere indersiden af rørene er jo lettere er det at skubbe luften igennem. 

De folder der er på på flexslanger nedsætter ydelsen meget mere end man forestiller sig hvis man ikke har set det. Flexslanger skal kun bruges hvor det giver mening, fx som vibrations dæmpende overgang fra enhed og til rørføring. Jeg har aldrig haft en flexibel dæmper i hånden men jeg går ud fra de store træk minder om de almindelige flexslanger dog selvfølgelig med dæmpende isolering uden om.

Og spar ikke på dæmperne. Og sørg for at at hele rørføringen bliver isoleret ordentligt, jo bedre isoleret jo højere effektivitet på anlægget.



 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

110  milliarder % fast............. en flexslange giver enormt meget modstand i forhold til en fast og glat, fik engang at vide på et kursus hos teknologisk institut, i ventilationsteknik. at 1 m meter flexslange giver lige så meget modstand som 6 m glat rør...... så ingen tvivl FAST AFTRÆKSRØR

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis