Bedste måde at isolere indvendigt?

Hej LDS'ere

Nu er jeg sku blevet lidt forvirret.
Jeg har fået en masse gode råd rundt omkring, men kan ikke få 2 ens råd.. :)

Har et hus fra 1937, som jeg vil efterisolere indvendigt.
Udendørs isolering er ikke en mulighed da vi gerne vil beholde udseendet af huset.

Der er dobbelt murstensmur med 5 cm hulmur. Hulmuren er fyldt med rockwool.

Det ene ydervæg er tanken at efterisolere med 180mm da der er nogle udspring/mur-stolper der skal skjules.
Men de resterende vægge var tanken at lægge 100mm på.

Hvordan er den rette måde at bygge sådanne "fortsatsvægge" op og hvad er det bedst at fylde i dem ?

Håber der er nogle skarpe hoveder der vil hjælpe..

Lars

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis jeg skulle gøre det ville det være 95x45 regler med 2 lag gips på og en dampspærrer under gipsen. Jeg ville isolere med mineraluld (eller lignende). 

Når du isolerer så meget så ændrer du jo meget på varmefordelingen i væggen. Det kan give anledning til fugtproblemer. Deraf følger risiko for svamp og skimmeldannelse. 

En vigtig detalje er at ALT organisk skal fjernes fra den oprindelige væg. Det gælder ikke bare tapet men også den gamle klister. Det lader sig nok kun gøre ved at fjerne dele af pudslaget. Af samme grund vile jeg benytte stålregler / forskalling. Det kan så beklædes med  2 lag gips eller jeg ville foretrække 1 lag fibergips.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg ville kigge på fibergips som den indvendige beklædning. Så får du den mest robuste løsning, som minder om en rigtig væg, da den er mere død og let at skrue ting fast i. 

Husk at korrekt udført dampspærre er noget af det vigtigste ved indvendig isolering, samt at undersøge om dine udvendige mursten er brændt hårdt nok til at modstå den højere fugtpåvirkning de fremover vil se om vinteren,  da der ellers er høj risiko for fugtsprængninger. 


Elektronikteknikeren

Jeg har selv efter isoleret vores hus på følgende måde. 

Inden fra og ud:

2 x gips

45 mm isolering incl træ skelet

Dampspærre

45 mm isolering incl stå skelet

45 mm isolering 

Ydremur. 

Isolering super Flex ( lambda 34) og alt organisk materiale skrabet af vægge og gulve. 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

jeg ville i et så gammelt hus påfore de eksisterende indervægge med multiplader. 

https://goerdetselv.dk/spar-energi/...d-gasbeton

https://www.ytong.dk/multipor_indvendig_isolering.php

De har formentlig ikke den helt samme isoleringsevne som reel isolering, men du undgår risikoen for skimmel og fugt.

Jeg har ikke selv gjort forsøget, men set det anvendt af flere omgange, med god succes.

Annonce

180mm er sandsynligvis for meget isolering - vil ændre fugtbalancen i muren.

De 100mm ville jeg også lave med Multipor plader.

Jeg ved godt at dette ikke er noget videnskabeligt bevis men jeg kan bare sige at jeg har et hus fra 1883 med en helstensmur (altså uden hulmur) hvor jeg har isoleret med 150 mm mineraluld, dampspærre og 2 lag gips og har ikke oplevet nogen problemer med indeklima, frostsprængninger eller lignende efter nu 17 år. 

Dejligt med 3 enslydende svar om end nogle variationer i dem..

Det var også den vej jeg lænede...

Er det korrekt forstået at man godt kan medregne hulmurs isolering i den samlede isoleringstykkelse, når man skal sætte dampspærre 1/3 ind i isoleringen?


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis