Sikkerhedsventil på simpel solfanger

Hej,

Jeg har bygget en simpel solfanger i sommerhuset bestående af 20 meter 40 mm armeret slange rullet sammen i en udtjent vinduesramme. Fangeren forsynes med vand fra en 1/2" haveslange, og det varme vand ledes gennem en 1/2" slange til et traditionelt blandingsbatteri.

Jeg kan konstatere, at en sådan fyr kan producere endog meget varmt vand, og at trykket ligeledes kan blive ganske højt. :) Det kan man sno sig uden om ved at lukke for vandtilførsel og lade bruseren stå åben, når den ikke er i brug, men jeg vil nu gerne sikre mig mod for højt tryk i anlægget, når det 'varmer op'.

Mit spørgsmål er, hvor i anlægget, jeg bør placere en sikkerhedsventil: 1) før selve solfangeren eller 2) efter?

Hvilken sikkerhedsventil (tryk) bør jeg anvende?

vh

Ib




ikje
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Lukker du for tilførslen, når slangen er fyldt op eller er der konstant vandværkstryk på? 

Trykket er ens i hele slangen, så det er ligegyldigt om sikkerhedsventilen placeres i den ene eller anden ende af slangen. Åbningstrykket afhænger af, om du har konstant vandværkstryk på eller ej.


fase

Vandværkstryk er normalt ca. 3 bar, så du skal nok op i en 6 bar ventil. Du skal også have kontraventil på tilslutningssiden - kan være indbygget i vandhanen.



Søren O

Tusind tak. Hvilken funktion skal kontraventilen have? Forhindre tilbageløb / trykstigning i husets system?

Ib


ikje

 Hvilken funktion skal kontraventilen have? Forhindre tilbageløb / trykstigning i husets system?

Der svares ja til begge spørgsmål. Du skal lige være sikker på, at din slange kan tåle trykket, når det det når 6 Bar.


fase
Annonce

Kontraventilen skal forhindre "forurenet" vand i at komme i dit drikkevandssystem. 


Søren O

En sikkerhedsventil er totalt overflødig her , den vil ikke reagere på de relative lave temperaturer . Før hen var der mange at de der haveslange solfangere i en isoleret kasse med en gammel termorude på i kolonihaverne til et hurtigt bad .og jeg har aldrig set nogen form af sikkerhedsventil eller lign.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Jeg vil mene at en sikkerhedsventil vil være på sin plads i dette tilfælde. Det er ikke en haveslange der er anvendt, men en armeret slange.


Søren O

Det er vel ikke temperaturen men trykket den reagerer på?


ikje

Den reagerer på trykket.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis