Pris på tegloverligger af eksisterende facadesten

Skal måske have lavet en tegloverligger i facadesten fjernet fra nuværende facade.

Hvad tænker i, det vil løbe op i prismæssigt? Og hvor får man den slags lavet?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det over en almindelig dør eller vindue op til 120 cm så laver du den selv- Jeg har her i foråret lavet 4 stk. og det er ikke raketvidenskab. 

Hvis den skal bære ret meget mere end muren over så skal den laves i flere lag.

Med en vinkelsliber (diamantklinge) skærer du 2 x 2 riller ned i stenene på langs. Det kan være 25 mm fra hver kant og 12 mm afstand dybde på 20 mm.  Den lille slids imellem riller knækkes af så der bliver spor på 12 mm ca. midt ned i stenene

Så lægges stenene på række, med en strimmel flamingo( 10 x10 mm) imellem nede ved bunden og op på den side som skal være facade. Det er for at hindre støbe beton i at komme derhen hvor man senere vil fuge stenen. 

Den form som stenene lægges til rette på må gerne bue en anelse opad, ca. 10 mm på midten.

Der lægges 8 eller 10 mm armeringsstål ned i sporene og det hele fyldes ud med en betonvælling. sand og cement i forhold 4 : 1 Både sporene med jernarmering og afstand imellem stenene fyldes (minus der hvor flamingo spærrer.)

Når den har hærdet et par dage kan den løftes ud af formen, og husk at håndtere den på højkant.

Den må først bruges efter ca. 3 uger. Husk at en overliggers holdbarhed hænger sammen med de skifter der mures over den. Derfor skal den understøttes på midten de første par dage.




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det kan man godt sige, men du kan ikke i praksis lave din rille fuldstændig plan i bunden. Så vil jernet ligge oppe på et par små toppe. Desuden laver man vællingen noget flydende så den trænger ind under armering-


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for uddybende svar. Det er over en terrassedør på godt 200cm samlet, så det skal jeg ikke kaste mig ud i at lave selv. :-)

Men godt med en køreplan, når jeg skal i gang med kælderen. Der er det helt sikkert brugbart..

Men intet svar på, hvis man skal betale sig fra opgaven?!?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis