Solcelle kolonihavehus

Hej med jer.

Jeg har lige fået en lille kolonihave og vil gerne have solceller så jeg har lidt strøm. Jeg kunne godt tænke mig strøm til en lille lampe, oplader til mobil og evt strøm til at holde en køletaske tom. Så vidt jeg kan forstå er det nok med 12v til disse ting. Er der nogle forslag til hvad jeg skal købe? Synes der er så mange forskellige ting at vælge imellem.


MVH Lasse

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal have tre ting: En akkumulator, en laderegulator og et solcellepanel. Du kan se eksempler på nedenstående link.

Et eksempel


fase

Det er en rigtig god ide at holde sig til 12 volt (evt 24 volt) 

Lampe og oplader er intet problem.

En køletaske kan muligvis ikke køre permanent, men om sommeren vil den ofte kunne på selv små anlæg.

Jeg vil foreslå 1 eller 2 paneler a 250 watt, en lade regulator som kan klare den strøm som paneler er specificeret til samt et så stort batteri som din pengepung syntes er ok - bemærk at det skal være solcelle batterier som er velegnet til deep cycle, alm start/bilbatterier dør efter 10-50 afladninger...


Bemærk dog at det ofte vil være billigere og mere flexibelt at få normal 240 volt fra vejen - det er ikke dyrt til en kollonihave

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis