Ventilation og isolering på uudnyttet loft

Hej Lav-det-selv

Jeg står som førstegangskøber af hus og er jo lidt nervøs for alle de ting man skal holde øje med.

Har kig på en muremestervilla fra 2009 hvor der er manglende ventilation på uudnyttede loft og dette har givet skimmelvækst. Udover det, så virker det som om på billederne er isolering er presset helt imod undertaget? 

Hvad koster det at få lavet 2 huller i gavlen og sat noget udluftning på? Kan det gøres udefra? Fordi som det kan ses på billeder er der ikke meget plads. 

Men det værste er vel næsten hvis den isolering ligger helt ud til undertaget?

Hvad har disse ting af konsekvenser? 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke nok med et par udluftninger i gavlen. Isolering skal skæres til ved tagfod så der bliver 50 mm plads op til undertag, og så skal det sikres at der kommer luft op hele vejen langs husets langside svarende til en sprække på 1 cm . Desuden skal der være tilsvarende udluftning i rygning. Altså svarende til 2 x 1 cm sprække hele vejen.

Det vil samtidig være godt at der laves vindstop, så det ikke blæser IND I isolering. Det kan gøres ved at skære yderligere 50 mm væk og sætte et stykke 50 mm hård bats helt ned imod muren.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Update:

Undertaget er diffusionsåbent og man må gerne lægge isoleringen tæt på undertaget, men der mangler ventilation i tagkonstruktionen.


Det kan både være riste i gavlene, men jeg mener også der bør være udluftninger via ventilationsstudse i undertaget.


Jeg kan ikke sige noget om præcis hvor mange udluftninger der skal være.


Er der nogen der kan fortælle hvad sådan en omgang kan koste inkl håndværkere hvis man skal være på den sikrer side ift. til nok udluftning? 

Jeg mener den samlede udluftning i tagrum skal være 1/400 del af bygningens areal. 

Så i et hus på 100 kvm er det 400 kvcm



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis