Nyt komfur strøm

Jeg har lige købt et gram komfur i Elgiganten, der kommer en gul/grøn, en blå og en brun ledning ud, kan jeg installere farve til farve ? Der står også at strøm kablet kun er beregnet til brug i Norge, er der forskel på Danmark og Norge ?

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er forskel på tilslutningen i Norge og Danmark. I Norge tilsluttes med en fase og nul. I Danmark skal du bruge mindst to fase og nu plus selvfølgelig jord. Så hvis dit kabel kun er med tre ledere, skal du have anskaffet et kabel med fire ledere. På komfuret monterer du efter diagrammet for tilslutning med to faser, nul og jord. Nul= lyseblå, jord= gulgrøn og de to faser til de resterende. Hvis du sætter et billede af tilslutningen i komfuret og tilslutningen i væggen ind, så får du en anvisning på tilslutningen.


fase
Vedhæftede filer:

Som den er koblet nu er dent1 fase og den kabel der er brugt er ALT for lille der står at det skal være 4 mm2, det ligner umiddelbart kun et 1,5 mm2, hvis der komme spænding på så vil sikringsgruppen i tavlen sandsynligvis koble ud,  hvis den ikke gør det sårer jeg et sikker på at dit kabl vil være i overvejende fare for en total nedsmeltning, da der vil blive trukket langt flere ampre igennem ned det er beregnet til. I dit tilslutningsted har du endda 3 faser til rådighed , så du skal have fat i et 5 x 1,5 mm2 og fjerne det metal der sidder imellem klemme 2 og 3 den gul/grønne sider korrekt ligeledes med den blå de 3 andre farver i det nye kable (5x1,5 mm2) skal i klemme 1,2,3

Det ser ud til, at du har tre faser i tilslutningen til komfuret. Hvis det drejer sig om et komfur, bør du forbinde som vist i diagrammet med tre faser. Hvis det drejer sig om kogeplade og ovn hver for sig, forbinder du efter diagrammet til to faser, og bruger den sidste fase til ovnen. Tilslutningskablet kan være 1,5 mm2. Hvis du oplyser om det er et komfur (kogeplade og ovn sammenbygget), eller det drejer sig om adskilte enheder, vil det være lettere, at rådgive.


fase
Annonce

Det er et komfur

Så forbinder du efter diagrammet med tre faser. Du skal så skaffe et 5X1,5mm2 kabel.


fase

Er det 3 diagram hvor der står 400v 3n ? Og hvor skal de forskellige farver sidde ?

Ja, det er det 3. diagram, hvor der står 400V 3n. Du lader den bro, der er mellem 4 og 5 sidde. Resten fjerner du. Den lyseblå = nul forbinder du til 4. Den gulgrønne= jord forbinder du til 6 den med jordmærket. De tre resterende forbinder du til de tre resterende klemmer mærket 1 - 2 - 3. Rækkefølgen er ligegyldig,

I klemrækken på væggen forbinder du lyseblå til lyseblå og gulgrøn til gulgrøn, resten kan du forbinde til resten af klemmerne, farverne behøver ikke passe.


fase

Mange tak for hjælpen jeg har noget 5 leder hvordan måler jeg om det er 1,5 mmm2 ?


Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis