El-brum under gulv på 1. sal

Vi er for nyligt flyttet i ind i en murermester villa fra 1927. Efter at have fjernet gulvtæppet på et værelse på 1. sal, var der en underlig 50 Hz-brum fra gulvet i det ene hjørne. Jeg kontrollerede at det skyldes el ved at slå det fra på tavlen (viste sig at stoppe når el til stuen slåes fra).

Jeg får så rykket lister og to gulvbrædder af for at tjekke hvad der ligger under gulvet. Mine tanker var om der lå en gammel transformer under gulvet, hvilket der ikke gjorde. Der ligger kun et jern rør, hvor det sandsynligvis er el til lampen i stuen som bliver ført.

Det mærkelige er dog at da jeg piller listen af væggen, holder brummen helt op. Jeg beslutter dog at fortsætte og også få gulvbrædderne op.

Der er ingen brum nu. Men hvad kan det skyldes at der var brum?

Jeg spekulerer på om der er noget galt med de stof (!) ledninger som nok løber i jern røret... Nogle tanker?


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

At jernrørene skulle brumme, har jeg aldrig været udsat for. Ligger rørene, så de har kontakt med gulvet? Stofledningerne ville jeg under alle omstændigheder få skiftet til plastisolerede ledninger.


fase
Ligger rørene, så de har kontakt med gulvet?

 Ja.

Du har ikke en pumpe som kan lave resonans i varmefordelingsrør? 

 Hmn, har fjernvarme med en cirkulationspumpe, men ellers ikke. Desuden er jeg 99% sikker på at det her rør er til el.

Det bliver nok noget med at få en elektriker til at kigge på det, og få skiftet de stofledninger ud. En af mine venner nævnte at det kunne være noget fugt omkring stofledningerne som laver en forbindelse til jernrøret og så måske sætter gang i noget vibration.

Hmn, har fjernvarme med en cirkulationspumpe, men ellers ikke. Desuden er jeg 99% sikker på at det her rør er til el.

Hvis du vil afgøre om det er cirkulationspumpen, kunne du prøve at slukke for den. Den ene procent tvivl kunne du få afgjort ved at mærke på røret. Er det håndvarmt eller varmere, er det et varmerør, og ikke et elrør. 


fase

Er det håndvarmt eller varmere, er det et varmerør, og ikke et elrør. 

Tak. Det er sådan 'normalt stuetemperatur metal køligt', om man vil. Så ikke et varmerør.

'Desværre' forsvandt brum da jeg fjernede fodlisten. Måske er det bare én af de ting som man må leve med at man ikke finder ud af hvad er/var......

Røret lyder som noget, der går til et lampeudtag i stueetagen. Prøv at åbne dette, og tjek at skruerne er spændt. Har tidligere oplevet et ret kraftigt brum pga. en løs forbindelse. Det skulle ikke undre mig, hvis denne lyd kan sprede sig ret langt gennem et metalrør.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis