230 v schuko i kraftstik

Hej LDS,

Jeg er 99% sikker på, at jeg må gøre nedenstående - nu ønsker jeg lige at blive den sidste 1% sikker.

Jeg får snart leveret ny vaske- og opvaskemaskine. I mit køkken og på badeværelset er der kraft-hunstik af denne type: https://elektronik-lavpris.dk/p143440/ffuf0-kraftstik-hun-chassis-graa-16a-380v/

Og på min nye vaske og opvaskemaskine er der, så vidt jeg kan se, 230v schuko.

Må jeg godt klippe schukoen af, og i stedet montere en stikprop som denne: https://elektronik-lavpris.dk/p124550/1028009341-kraftstik-han-5-polet-hvid-380v-16-a/

Kan jeg ødelægge mine nye hvidevarer, hvis jeg gør det forkert? Jeg futter dem vel ikke af med 380 volt, når de kun skal bruge 230, eller?


Håber i kan gøre mig klogere :)








7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du må godt bruge kun 230v i et 400v stik hvilket er lovligt, du skal bruge flg forbindelser :

blå : nul

brun : fase 

gul/grøn : jord

http://cubus-adsl.dk/elteknik/opsla...#5-leder_1

----------------------------------------------------------------------------------------------

Du futter kun noget af hvis man forbinder enheden imellem 2 faser hvor der er 400v men faserne har farverne 

brun

sort

sort/hvid eller grå 


Du må 100 % sikkert gerne udskifte shuko med den viste 5 polede stikprop. 

OG du kan være 100 % sikkert på at du futter dine hvidevare af hvis du forbinder det så de får 400 V. 

Men du må jo ikke tilslutte opvaskemaskine til et stik i badeværelset (går ud fra at den står i køkken ) Undskyld jeg har lige nærlæst og du skriver at der er den type på både bad og i køkken.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak for svarene. Jeg kan se på hun-stikket, at der står flg: 0 F J F F

Det virker logisk nok som 0, fase, jord. Så har jeg styr på farvekoderne i kraftstikket, og til den stikprop jeg skal sætte på.

Hvordan med farvekoderne i ledningerne i schukoen? Hvordan ved jeg hvilken er 0, hvilken er fase, og hvilken er jord? Gør det nogen forskel - eller er kobberet ligeglad med, hvordan jeg forbindet det?

Farverne i schukostikket er : Blå= nul monteres yderst til venstre, Brun=fase monteres i en af fase benene og jord=gul/grøn=jord monteres i det midterste ben. Det andet stik monteres på samme måde, dog bruges et andet fase ben end i det  først monterede stik. Du har fuldstændig ret i at kobberet er ligeglad, men farverne på plastikken angiver, hvad ledningen bruges til i maskinen, det er derfor de har forskellig farve. De to vigtigste at montere rigtigt er nul og jord. Faserne kan du montere vilkårligt.


fase
S. Fabrin skrev den 09-06-2019 23:38:15

Farverne i schukostikket er : Blå= nul monteres yderst til venstre, Brun=fase monteres i en af fase benene og jord=gul/grøn=jord monteres i det midterste ben. Det andet stik monteres på samme måde, dog bruges et andet fase ben end i det  først monterede stik. Du har fuldstændig ret i at kobberet er ligeglad, men farverne på plastikken angiver, hvad ledningen bruges til i maskinen, det er derfor de har forskellig farve. De to vigtigste at montere rigtigt er nul og jord. Faserne kan du montere vilkårligt.

 Tak for svar Jeg forstår ikke helt hvad du mener med, at "det andet stik monteres på samme måde, dog bruges et andet fase ben end i det først monterede stik". Betyder det, at jeg på det stik, jeg laver til vaskemaskinen på badeværelset, skal vælge et andet faseben end det, jeg laver til opvaskeren i køkkenet?

Er der desuden noget jeg skal være opmærksom på ifh til sikringerne i mit relæ? Så vidt jeg kan se er det en 16A sikring der er til kraftstikkene, og 10A til de "normale" 230 volts stik rundt omkring. Det kan ikke give ballade, hvis sikringen ikke går, på et tidspunkt hvor den burde gå? Jeg ved ikke om mit spørgsmål her overhovedet giver mening.

Annonce

Betyder det, at jeg på det stik, jeg laver til vaskemaskinen på badeværelset, skal vælge et andet faseben end det, jeg laver til opvaskeren i køkkenet?

Ja, du skal bare vælge en anden fase, for at fordele belastningen på to forskelige faser. Du har, som du skriver, 16A i gruppen til kraftstikkene. Sikringen går, når betingelserne får det, er til stede. Sikringen skal gå ved enten en kortslutning eller overbelastning. Du behøver ikke tænke på forskellen mellem de to sikringsstørrelser.


fase

Mange tak for hjælpen! 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis