Bor rusten bolt ud i styrtøj

Jeg har en bolt som sidder meget fast. Har prøvet at border den ud med et 4 mm hss bor.

Men det kan kun komme cc 0,5 m.m ned så skære det ikke mere,

Hvad for et bor skal jeg bruge er der nogle der kan hjælpe

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har varmet den men den sidder godt fast.

hvis hovedet er intakt, prøv med en slagskruetrækker

wd40 hvis den er rusten


- eller opvarm med alm. gasbrænder og brug derefter kølespray med olie.. Obs pas på med at opvarme styre/bærekugler for meget, da de kan springe. ( har godt nok aldrig prøvet )


 

Jeg har flere gange måttet bore den store bolt ud der holder spindlen på fjederbenet (Peugeot). Det er 10.9 stål eller bedre og ikke drejet i. Køb 4-5 HSS bord i biltema og noget skæreolie. Du kan være heldig den kan drives ud med en dorn når du er halvejs. Det er klart nemmest hvis du kan afmotere den del du skal bore i, så du kan placere emnet i en skruestik.

Har varmet den med gasbrænder men det hjælper ikke. Kan ikke bore den ud med et hss bor 

Det kræver kvalitets bor, eks bor som er beregnet til rustfrit stål, samt en god skærepasta, og lave omdrejninger på boret, og med et godt pres så boret ikke bare fedter rundt.

Men sådan en bolt hærder nemt, så har du forsøgt med et for dårligt bor, er der stor risiko for at området du har boret i, er hærdet op, så er det ikke nemt at bore i efterfølgende, heller ikke med kvalitetsbor, så skal man over i noget hårdmetal bor, hvilket dog også er problematisk.

Jeg vil stadig anbefale varm området uden om bolten op med en autogenbrænder, den varmer kraftigt og koncentreret, og så på med en god sagnøgle, som slår 1000nm eller deromkring.

Hvor i landet, somme tider er man heldig, der er flinke folk i nærheder, der gider at hjælpe.


Vi prøver igen, i morgen --

induktion varmer eller gas og ilt evt bare en god svejser også svejs en møtrik på bolten så den bliver godt varm så tænker jeg den kommer ud

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis