El-motorer og tilbehør.

Hej.

Jeg kunne tænke mig, at prøve at bygge en bil, der bliver styret af een PLC. Det skulle være een, der kørte på batterier, og være på størrelse med dem man ser i legetøjsforretninger, eller lidt større. Er der nogen der ved, hvor jeg finder sådan noget som motorer og evt. tacho-givere, (eller hvad det nu hedder), sådan at PLC'en ved, hvor mange omdrejninger hjulene har taget ???

Har hørt, at man måske kunne bruge vinduesmotorer fra rigtige biler ?

Hvis der er nogen, der har gode forslag eller ideer, er I velkomne til at svare.

Venter spændt. :wink:

Mvh.

Christian

Nyd livet.......lev i nuet.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da jeg selv er el-truck montør kan jeg sikkert godt hjælpe dig.
Du skal dog være opmærksom på at det er effektelektronik du skal ud i og jeg mener at plc kun er en styring.

Johncon
Hej John.

Ja det skal nok passe, at det er effektelektronik jeg skal ud i.

Nu roder jeg selv med PLC'er til daglig, og de er som du siger, kun til styring. Den PLC jeg roder med, kan kun klare 2 Amperes belastning.

Har du gode forslag ???......både til motorer og tacho-givere eller encodere eller andet ??

Mvh.

Christian

Nyd livet.......lev i nuet.
Hej Christian
Nu er 2 amp jo ikke meget men du kunne måske bruge din plc til at styre et udgangstrin der blot består af en række transistore forbundet parallelt med hinanden lige så mange du vil så deres samlede kapasitet er lig din motors max effekt. Det bruger man på endog meget store el-trucks.
Det er rigtigt at man ser viskermotorer på bla. kørestole og de er enten på 12 el. 24 v og bruger fra 2-3 amp og op men du skal være opmærksom på at det er når de kører ubelastet. Start strømmen er meget større nok noget der ligner 10 gange mere.
Nogle af de anlæg vi bruger bliver styret af enten et potmeter el. hall giver el. en optisk giver og har en udgangsstrøm på max 250amp ved 24 v og de har ingen omdrejningsovervågning men en belastningsovervågning. De trækker 24v motorer på 1100 til 2000w.
Du skal jo nok kun bruge en lille 12/24 motor på 400-200w.
Du kan jo købe de der billige el-løbehjul og tag motor og batteri og så lave en styring til.

Johncon
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis