Fjerne nikotin/ryger gulning fra køleskab?

Hej, jeg skal rense et køleskab der har stået i et rygehjem. Det har nogle render efter noget nikotin der er vasket ned, muligvis med salmiakspiritus.

Jeg har simpelthen prøver alt hvad jeg kan komme i tanker om. Natron, eddike, klor, opvaskemiddel, glasrens.

Er der nogen der har et godt trick? Skal jeg forsøge med salmiakspiritus?

NB det er på selve emalje delen af køleskabet, og altså ikke på plastikken.

Links til billede: https://imgur.com/a/spg3TU8

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan sikkert slibe det af. Rør en grød op af wienerkalk og husholdningssprit og poler områderne. Skyl efter med vand.


 

Der sker ikke noget ved at bruge salmiakspiritus, som er fedtopløsende.


fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Har du prøvet maler grundrens.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis ikke salmiak spiritus tager det, så er der ikke noget der gør. Jeg har lige ordnet boet efter mine forældre, et nikotin helvede. Da jeg løb tør for salmiak prøvede jeg med noget alternativt, som var lugt frit og noget mere venligt (i følge flasken). Grill / ovnrens fra INCO. Det kunne tage nikotin af eks. paneler. Et virkelig godt produkt.  Wienerkalt som forslået er også godt, det vil polerer lidt i malingen.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Både salmiakspiritus og krystalsæbe burde opløse nikotin. Er det særlig genstridigt, kan du smører med krystalsæbe - dæk med folie så sæben ikke tørrer.

Efter et par timer burde nikotinen være opløst så meget at den er til at have med at gøre.

Bruger du færdigkøbt grundrens bliver du ikke færdig i dette århundrede.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Har brugt  cillit bang, virkede perfekt. 



Jeg har god erfsrkng med de hvide 'magiske svampe' de er perfekte til at tage misfarvninger.

De kan købes forskellige steder bl.a. haraldskrald

Koster typisk 20-30 kr for et par stykker og man skal kun bruge vand på svampen - den tager alt misfarvning så længe der er tale om en overflade ala køleskabet.



Jeg har også prøvet svampene, men kan se at de sliber i emaljen (slibespor / ridser)

LL1 skrev den 09-06-2019 13:51:43

Har brugt  cillit bang, virkede perfekt. 



 Hvilken Cilit bang?

Jeg har med held brugt flydende brun sæbe koncentreret, lod det sidde en time og så masser af vand. Det efterlader en fedtet overflade, som bliver tørret af med opvaskesæbe    


susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 


Mener den hed noget med fedt og snavs,  men i en blå/Lilla flaske.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også