Hul til terrassedør i gavlvæg. Gode råd og erfaringer søges...

Hej !! 

I forbindelse med en større renovering af vores stue, har vi planer om at sætte en ny dør i, midt i vores gavlvæg. Hvad er muligt mht dørbredden mht husets stabilitet ? En enkeltdør tænker jeg er OK, men en dobbeltdør er jo dobbelt så godt! Jeg påtænker at anvende en Murma overligger med 3 skifter + rulleskifte over dørhullet.

Huset er fuldmuret, dvs både formur og bagmur er muret i mursten. Spærrene hviler på sidevæggene og ikke på gavlen. De eksisterende vinduer minimeres, dvs løftes ca 80 cm op, så de ikke længere går helt ned til jorden, da det ikke er godt mht. opfugtning, samt gør møblering af stuen nemmere. Der er et stort rum bag gavlvæggen.  

Gode Indspark og ideer modtages gerne !

mvh

Søren P


2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den overligger skal jo stort set ikke holde noget, og problemet bliver at finde en i den rigtige type sten. 

Jeg ville tage stenene ud så de kunne bevares på bedste måde. Så ville jeg selv lave en overligger af de sten. Så er du sikker på at det passer så godt som mulig. 

Det er ikke så svært at lave overligger. Så hvis det er den vej du vil gå kommer du tilbage så skal jeg gerne forklare hvordan.

Jeg har lige lavet 4 selv inden for de sidste par måneder.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej, tak for dit svar. Du har ret i at der ikke er nogen nævneværdig belastning på overliggeren. Opskriften på overligger vil jeg gerne have.. Det som jeg egentligt er i tvivl om er, hvordan et stort dørhul påvirker væggens stabilitet, f.eks. mht. vindpåvirkning, hvis jeg laver et stort dørhul midt i væggen. Det blæser jo ganske meget her i landet...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis