Bremser skævt 38% baghjul

Hej LDS'ere.

Jeg har for en måned siden, haft en gammel ford focus 2003 til syn. Den blev kasseret på at den bremsede 38% skævt på baghjulene. Men ved håndbremsen bremsede den fuldstændig lige på begge hjul. Jeg konkluderede at det måtte være forskellige tryk på cylinderne, så jeg bestilte:

  • Bakker
  • Bremsecylindere
  • Monteringssæt til bakker

Jeg har nu monteret ovenstående og udluftet og kørte så til syn i dag. Nøjagtigt det samme, den bremser stadig skævt på 39% denne gang. Hvad pokker kan det ellers være? Kan hovedcylinderen godt give trykforskel på det ene baghjul? Jeg talte med en mekaniker nede i synshallen (en anden kunde) han snakkede om en trykudligningsventil, der godt kan hænge på sådan en. Jeg har ikke kunnet lokalisere sådan en nogen steder og ej heller finde den i reservedels kataloger. 

Tromlerne ser fine ud og den bremser som sagt også lige, når man bruger håndbremsen.

Er der nogen gode idéer? 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har engang været ude for at en bremseslange var lissom faldet sammen inde i det resulterede i at trykket til kaliberen ikke forsvandt så den blev ved med at hænge. Måske kan noget lignende gøre sig gældende så den ikke rigtigt kan sende trykket derud hvor det skal bruges. Det kan også være noget så simpelt som en luftlomme.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Det kan måske også være en blød bremseslange, der er problemet. Så den udvider sig under tryk, og "stjæler" trykket fra bremseren.



Vi prøver igen, i morgen --

Når du har skiftet bakker, har du så ikke skiftet tromler eller fået den drejet af, så der ingen kanter er i dem.


fase

Jeg synes at det at håndbremsen ikke trækker skævt indikere at det er noget med det hydrauliske system. Jeg ville starte med at skifte bremseslangerne. de er ikke særligt dyre og sikkert halvgamle.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Jeg vurderer også, at det må være noget hydraulisk, da den jo bremser fint lige med håndbremsen. Nej jeg har hverken fået tromlerne drejet eller skiftet, da jeg vurderede at de var ganske fine. De gamle bakker var faktisk heller ikke specielt slidte og cylindrene så også ud til at være fine, men dem valgte jeg så at skifte alligevel, da jeg ikke kunne se hvor fejlen ellers skulle være.

Det kan da godt være, jeg skulle forsøge at skifte bremseslangerne, selvom jeg har lidt svært ved at gennemskue hvordan det skulle være problemet. Men det er nok bare ud over min forstand

Jeg må lige undersøge nærmere hvad en alb ventil er. Det eneste jeg kunne forestille mig det ellers kunne være, er nemlig hovedcylinderen, men hvorfor skulle den give forkert tryk til et enkelt hjul, det forstår jeg heller ikke helt. 

Bremseslanger er armerede og denne metalvæv kan blive træt og briste. Så har slangen mulighed for at lave en lille bule ved tryk. Dette er nok til at den bremser skævt.


 

Er en bils hoved bremsecylinder et system med fire kredse, eller er det egentlig ikke bare et lukket system til foran og et til bagpå, eller er der faktisk 4 små kamre med hver sit tryk i og output til hver sit hjul derfra.  Ved godt der udgår 4 bremserør fra systemet.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
PeterR skrev den 09-06-2019 10:07:30

Er en bils hoved bremsecylinder et system med fire kredse, eller er det egentlig ikke bare et lukket system til foran og et til bagpå, eller er der faktisk 4 små kamre med hver sit tryk i og output til hver sit hjul derfra.  Ved godt der udgår 4 bremserør fra systemet.

Der er to hydrauliske kredse.

Ofte forbundet på tværs af bilen. Dvs. venstre forhjul er samme kreds som højre baghjul.


Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis