Tagpap cykelskur uden fodblik?

Jeg er ved at bygge cykelskur med 3 lukkede sider, har købt tagkrydsfiner og vil gerne have at taget stikker så lidt ud over siderne som muligt. Fruen vil gerne have mig til at folde pappet, så der ikke er blik på nogen af de 4 sider, men jeg synes det er svært at finde nogen vejledninger. Jeg har tænkt mig at købe et par ruller selvklæbende og sætte det horisontalt. Hældningen på taget er sådan ca. 10%.


Sidder I inde med gode tips eller vejledninger?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror det ender galt og du er nødt til at starte forfra pga taget er rådnet hvis du ikke propper vindskeder og fodblik på fra starten. Alt det zink du propper.på er jo for at lede vandet væk fra tagfladen ned i afløb eller faskiner.

Som Chrisbo skriver har taget ikke godt af at undvære blikprofilerne.
Overvej evt. sternkapsler i stedet for vindskeder - de går ikke så langt ned på siden af skuret. http://www.altomhus.dk/viden/gavlaf...aet-kapsel

Man kan vist også få blik i sortmalet udgave - det syner måske ikke af så meget.

Langs den side hvor vandet skal afledes (evt. i en tagrende) slipper du nok ikke for fodblik - medmindre du leder vandet i en tagbrønd i stedet for ud over kanten. https://www.jual.dk/site/product.as...02&lang=dk

Hvis du absolut ikke vil have blik kan du montere et gammeldags dækbræt oven på de lodrette brædder. Se forklaring her: http://www.altomhus.dk/viden/daekbraet
Om de kan bruges på et næsten fladttag ved jeg ikke - normalt bruges de på hældningstage.

Men forvent ikke de holder længe. De fleste artikler om dækbrædder jeg kan finde, handler om hvordan man skifter dem til aluprofiler


Mvh.
Palle Dam

Tak for alt input, men jeg synes stadig ikke der er noget af det, som løser den opgave jeg er blevet sat på. Et alternativ kan godt være noget sort blik hele vejen rundt, men så ville jeg gerne have det til at være småt som muligt, dvs nærmest kun lige kommer ned under pladens tykkelse. Det er meningen at diverse nedbør blot skal løbe ned i bedet bag skuret.

Måske det bare er mine søgeevner, men det lader til, at alt fodblik nærmest har ens mål? Meget stort og beregnet til tagrender?

edit: altså noget i denne retning  tagfod, blot sort, og måske lidt mindre end 55mm? Det er trods alt et cykelskur, jeg skal finde et sted mellem "rådne væk på ½ år og holde for evigt". Det vigtigste er nok, at "bygherre" bliver tilfreds  


ekstraspørgsmål: vil sort tagfod være helt åndssvagt at sætte hele vejen rundt på alle fire sider, således at det kun lige går udover beklædningen? (trykket klink).

Tag i stark, xl, eller bygma og se hvad de har af zink inddækninger alu profiler mm. Det kan være du kan være heldig at de har en inddækning som er beregnet til noget andet men fint vil kunne udføre opgaven som minimalistisk tagfod og så sørg for at påføre godt med bitumen smadder nedenunder tagfoden for at lukke enden af krydsfineren.

Har du overvejet stål tagplader, thermotag eller eternit de er alle tre nemme at arbejde med og væsentlig billigere i anskaffelse end gds tagpap plus tilbehør. 

Jeg har overvejet og foretrukket ret mange nemmere og  billigere løsninger, men det skal matche vores tilbygning med tagpap  


Jeg lånte en stump tagfod i blank alu af genboen, den er blevet godkendt, blot i sort udgave.

Næste spørgsmål er, om jeg kan bøje de 110grader til 90 grader og om det kan gøre pænt? Nogen fif til dette?

Der skal snask på tagpladeenderne?

Annonce

Skal du bøje det lægges det på et bord, og en lagte eller regler over som fastspændes med skruetvinger. Så kan du banke kanten ind imod bordet for at bukke det mere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

God idé, det stykke jeg lige trykkede lidt på blev ret bulet, så vil det nok være pænere blot at acceptere at det stikke lidt udad.

Andre fif, eller er det blot at følge en video som Jem&Fix eller andre har lagt ud, mht til hjørneklipning m.m. ? (Første gang jeg roder med blik og tagpap)

Hej igen

Jeg kom lige i tanke om endnu en mulig løsning. Tagfoden kan også afsluttes med en halveret rundstok (som også hedder en halvstaf), som tagpappen føres rundt om.

http://www.icopal.dk/~/media/Icopal...-10-11.pdf

Jeg aner ikke om ovenstående kan lade sig gøre med selvklæber-pap. Det skal nok have lidt hjælp af noget koldklæber og en varmepistol.

Mvh.
Palle Dam

Palle Dam skrev den 08-06-2019 18:32:47

Hej igen

Jeg kom lige i tanke om endnu en mulig løsning. Tagfoden kan også afsluttes med en halveret rundstok (som også hedder en halvstaf), som tagpappen føres rundt om.

http://www.icopal.dk/~/media/Icopal...-10-11.pdf

Jeg aner ikke om ovenstående kan lade sig gøre med selvklæber-pap. Det skal nok have lidt hjælp af noget koldklæber og en varmepistol.

Mvh.
Palle Dam

 Tak for input! Jeg har set noget lign. på børnehavens cykelskur, der er den dog skruet på undersiden, for at holde på pappet tror jeg.

Jeg har nu købt sort tagfod til hele vejen rundt og håber det bliver pænt. Projektet har ikke tålmodighed til at vente på levering af en sort løskant, som kunne give et lidt mindre udtryk og være 90grader fra start. Jeg takker alle for indspark og idéer.


Nå, der kom sevfølgelig en del ting i vejen, så jeg har kun fået monteret tagpladerne.

Min matematikhjerne kan simpelthen ikke overskue følgende spørgsmål, så jeg får brug for lidt hjælp:

Jeg overvejer at lade tagfoden (som skal på alle 4 sider) stikke lidt udad i den vinkel den nu engang er (110 grader), da jeg er bange for at jeg får bulet det hele og ender med et værre resultat.

Men kan jeg godt klippe/bøje ved mine hjørner, når nu vinklen ikke er ret? Det kan jeg simpelthen ikke overskue, og hvis jeg går ud og forsøger mig, så mangler jeg en til projektet, medmindre det er dér jeg vil starte. Nogen der har svaret på, om det kan lade sig gøre? Jeg kan se på vindskedefilmen fra Jem&Fix at han klipper lidt i drypnæsen også, netop pga vinklen?

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis