Bolværk

Hej,

Jeg skal til at lave et bolværk i vores have som støder ned til en å. 

Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal fæstne bolværket i græsplænen, så jeg ikke risikerer det over tid arbejder ud af og vælter ud mod åen. 

Nogle erfaringer eller gode råd? 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Normalt så stamper man bolværks pæle så langt ned at de kan holde sig selv. Det kan f.eks. være 2 meter under bund niveau, hvis bolværk er 1 m over bund niveau. 

Men der kan da godt forankres ind i jorden. Du kan grave huller 2- 3meter inde, og så fylde beton i hullet. Forinden har du boret ind igennem brinken med et jernrør så det lander midt i betonklodsen. Der skal så en galvaniseret stang igennem hullet, og en stor skive og en skrue på, så det sidder fast i beton. ( der kan også graves en tynd grøft ind men det svækker jo jorden lidt. )

Med lang gevind i beton klods og lidt præcision så kommer stængerne til at passe i længde ude ved åen. 

Man kan også købe skrue fundamenter, som kan skrues skråt ind fra brinken.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Åbrinker har den kedelige vane, at de flytter sig ved den mindste bugtning. Særligt nedstrøms skal du sikre dig vandet ikke får fat bag bolværket.

Vandløb er desuden pålagt så mange restrektioner, at det nok er en god ide at vende projektet med din kommune, som er tilsynsmyndighed, inden du kaster dig ud i opgaven.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej ev elmand, 

Tak for et godt svar!

Pælen vi har banket ned nu (kun en enkel indtil videre) er 2,40 og vi har ca 1,40 under jorden og resten i vand og over vandoverfladen. Er det mon nok?

Det med betonen virker som en for stor opgave til vores gør det selv evner. 

Men det med skrue fundamenter kunne måske være en mulighed. Kan du uddybe hvordan man bruger dem og evt hvilken type du påtænker (hvor man køber dem)? 

Mange tak.  

Du kan også banke pæle i 1-2 meter "inde på land" og forbinde dem med pælene i brinken, evt lave en bro, eller terrasse, med pælene som fundament.

Du kan sikre bag pælene med granris, så skyller vandet ikke brinken væk, det gør de her i den lokale fjord hvor jeg bor.

Her hos os kan aflevere sit brugte juletræ til havnen, så bliver det genbrugt til at sikre brinkerne i vores fjord, så gør træet nytte en gang til.


Vi prøver igen, i morgen --

Da jeg søgte på skruesokkel kom der en masse firmaer som ville skrue dem ned til en fast pris. Men det gælder nok ikke ind i en åbrink.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis