Markvej

Min nabo og jeg har en markvej som ender blindt,landmanden har en mark,som begynder for enden af vejen,nu er vejen mere eller mindre ødelagt p.g.af kørsel med store maskiner,er det ikke hans pligt,at rette det.?


bh
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ejer I markvejen i fællesskab? 

Hvor mange år har han trafikeret på vejen. Der er desværre noget der hedder hævdvunden ret. Så I kan ikke forbyde ham at køre der. Men hvad siger landmanden selv? Han har jo maskinerne og en smule stabilgrus kan han vel undvære.


 

Vi har forsøgt at kontakte ham,men uden held.Det er ikke fordi vi vil forbyde ham at køre der,men blot at få ham til at reparere de skader han har forvoldt,vi ved ikke om der findes regler indenfor det område.


bh

Vejejere og vejberettigede/brugere skal normalt dele udgifterne forholdsmæssigt til vedligeholdelse en privat fællesvej. Kan man ikke blive enig om fordelingsbyrden, kan man anmode kommunen om at indkalde til vejsyn. 

Desværre ligner det, at enten reparerer I selv eller tager en uundgåelig konflikt. Men check alle formalier først: hvad står der i skøderne? Hvor længe har der været accepteret passage på vejen? Hævnvunden ret gælder fra det 30 år. I skøderne skal stå om brugen af den private vej. Hat naboen for øvrigt anden mulighed for at komme til sine marker?


 

Annonce

Det er nu ikke alle hævd vundet rettigheder der er tinglyst.   

Der skelnes mellem to forskellige former for hævd: ordinær hævd (typisk min 20 år) og alderstidshævd (typisk min. 50 år). 

Hvis i ikke kan blive enige med ham kan i få kommunen til lave vejsyn hvor der aftales hvem der betaler hvilken del. Men det koster jo selvfølgelig en slags penge, i kan ikke forbyde ham og køre der da der skal være adgang til jorden. Eventuelt kan i jo sørge for at reparere jeres del af vejen og så må han jo slev finde ud af den sidste del. 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis