Skifte stikkontakt - et nemt gør det selv projekt?

Hej

Jeg har et hus fyldt med nedenstående stikkontakter, som jeg gerne vil have skiftet. Er det et projekt der er til at have med at gøre, når man ikke er den store handyman? Har I nogle tips til hvordan man gør dette?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du blot vil udskifte selve stikkontakten er det ikke nogen stor  opgave. Vil du derimod af med selve underlaget, og have skiftet til indmurede dåser, er det en noget større omgang - og så bliver det autorisationskrævende.


Søren O

Nej, hvis du kan nøjes med udskiftning, må du selv.

Allerførst se dig rigtig godt om efter de billigste steder at handle. De originale LK fuga elementer koster vidt forskelligt. Jeg har erfaring med Harald Nyborg.

Det du behøver er:

“Kassen” som hedder underlag. I Hvidt.

Et sæt tangenter og underlag til stikhullerne til stikkontakten

En ramme. Her skal du passe på, for der findes tre bredder. Tá den gamle med.

Udførelse:

Slå strømmen fra. VIP tangent og underlag af. Herunder sidder to skruer, som løsnes indtil du kan trække selve stikkontakten ud af huset. Du skal IKKE tage ledningerne af.

Nu drejer du rammen på tværs og trækker den af ud over kontakten. Underlaget er skruet fast i væggen og afmonteres. Det trækkes af som rammen.

Nu gør du det hele i omvendt rækkefølge.

OBS pas på, når du skruer de to skruer i kontakten ud. De holder sandsynligvis to kløer, som går ud i siderne og låser fast. De kløer er holdt sammen af en simpel elastik. Hvis du tager skruerne helt ud, ryger kløerne af og blir væk!

Go fornøjelse


 

Udskiftning af panelunderlag mener jeg bestemt går ind under autorisationskrævende arbejde hvis det skal være helt rigtigt. Kablerne skal aflastes, og det er ikke alle rammer som passer.

Jeg tror hele stikkontakten skal udskiftes, da jeg tror nye tangenter, afdæk eller rammer ikke vil passe på gammel indsats.

Og for lige at præcisere, så er det et "panelunderlag" du skal købe hvis du skal have samme slags til at montere i fodpanelerne (som kræver at du montere fodpaneler omkring panelunderlaget). "Underlag" er en anden slags som bruges på vægge over fodpaneler.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Beklager! Efter at have kigget nærmere, kan jeg se det er gamle plantangenter fra omkring 1979. Som Nielsen skriver, skal du skifte det hele. Det bedste og mest moderne vil nok være, at få en elektriker ind over. Du kan selv hugge ud i væggen til vægdåser, montere dem og lade fagmanden tilkoble nye Fuga stikkontakter. Så er du fri for at have installationen på gulvet.


 

Annonce

Den nyeste serie hedder Opus, men den kan du ikke købe i byggemarkedet. Du kan se den her:

Opus


fase

Det mest overkommelige er nok bare at udskifte dækslet til "et pænt hvidt et" og så med nye FUGA stikkontakter. Du finder dem, dækslerne,  f.eks. her:

https://www.greenline.dk/k/elartikl...erlag-1-5m 

Det kan også lade sig gøre at lakere dem du har, brug en plastprimer som her:

https://www.biltema.dk/bilpleje/bilvedligehold/primere/plastprimer-spray-2000023611

 Det kan dårligt betale sig; men det er jo LDS det her.

Løsningen med nye OPUS kontakter: Du har jo nok ingen PE leder i din nuværende installation så det bliver lidt omfattende.

Ligeså med FUGA kontakterne, husk at købe dem uden PE (jord)

Rigtig god fornøjelse 


"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"

Ja udskiftning af dækslet og af tangenten var det jeg ville. Må man selv gøre det og er det rimelig enkelt?

Problemet er, st det er en udgået type “plantangent” der er alt pånær tænd-sluk tangenten en del af stikkontakten. Men skift dem endeligt. Det var en fuser fra LK med spinkle bevægelige dele. Du kan med fordel købe i løsdele i stedet for en komplet kontakt i pladtpose. De ligger som regelmæssigt bulk i bunden Af reolen.


 

De kan erstattes af almindelig FUGA med 50 mm ramme. Husk igen uden jord eller dobbelt ( som også er uden jord)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis